Recensie: In elkaars armen RECENSIE

Recensie: In elkaars armen - Catherine Cookson

In In elkaars armen staat de relatie tussen Elizabeth Ducksworth en Matthew Wallingham centraal. Het is 1945 en de Tweede Wereldoorlog is net ten einde. Matthew heeft jaren aan het front gevochten en is daar ernstig gewond geraakt. Hij heeft zijn gezichtsvermogen verloren. Liz is verpleegkundige en is gedurende een korte periode verantwoordelijk voor de zorg aan Matthew. Liz is voorbestemd om te trouwen met een man uit haar geboortedorp. Als zij zich realiseert dat ze verliefd is op Matthew, besluit ze de verloving te verbreken. Met alle gevolgen van dien. Matthew probeert ondertussen zijn leven op bouwen, als je blind bent is het toch lastiger een passende werkkring te vinden dan als ziende. De relatie tussen Liz en Matthew is niet onomstreden, al was het alleen maar omdat er mensen zijn die vinden dat een relatie beginnen met een blinde man nogal onverstandig is.

Prettig van In elkaars armen is dat de hoofdpersoon een sterke vrouw is. Het blijkt al uit haar beroep, verpleegkundige. Liz staat stevig in haar schoenen en schroomt er niet voor in moeilijke situaties keuzes te maken. Matthew komt in het begin over als een gebroken en onzeker man, maar hij weet te dealen met zijn problemen en ontpopt zich tot een sterke man en krijgt steun van Liz.

In elkaars armen bewijst maar weer eens dat je met één titel echt niet alle boeken van een auteur kent en dat het ene boek echt beter kan zijn dan het andere. Catherine Cookson is een bekende bestseller-auteur, die ruim honderd titels op haar naam heeft staan, dus als je een liefhebber van haar boeken bent, heb je nog wat te gaan. Het zijn allemaal romantische boeken, waarin een zich ontwikkelende liefde tussen twee hoofdpersonen centraal staat. Het zou geen goed liefdesverhaal zijn als de hoofdpersonen geen enkele tegenslag te overwinnen hebben voordat ze zich echt aan hun wederzijdse liefde kunnen overgeven. Nou, Liz en Matthew hebben vanaf het begin al met meer dan genoeg hobbels te maken.

Aangezien Cookson in 1998 is overleden, is het nog wel interessant om te weten wanneer In elkaars armen is geschreven en verschenen. Eerste publicatiedatum in 2017 is niet echt logisch. In de praktijk blijkt het nogal een opgave te zijn om de originele titel en de oorspronkelijke publicatiedatum te achterhalen. Helaas staat deze informatie niet in het colofon, noch op de site van de uitgever. Dit boek lijkt postuum voor het eerst verschenen te zijn.

De originele titel is A house divided. Deze titel past goed bij het boek, beter dan In elkaars armen, wat je voor veel romantische verhalen zou kunnen gebruiken. De originele titel verwijst onder andere naar de kloof die gedurende de Tweede Wereldoorlog is ontstaan binnen het gezin waar Matthew uit afkomstig is.

Opvallend in In elkaars armen is de grote nadruk op rangen en standen. Zowel militair, als tussen mensen én zelfs binnen families. Het is totaal niet Nederlands, maar past wel binnen de Engelse cultuur en ook voor de tijd waarin het boek zich afspeelt.

In elkaars armen is toch wat minder oppervlakkig dan je in eerste instantie zou verwachten. Het boek is luchtig, soms erg zoet, leest makkelijk en is niet ingewikkeld. De schrijfstijl is niet geweldig, zeker niet in dialogen, maar overall is het een prima verhaal om lekker ontspannen te lezen.

In elkaars armen

1  2  3  4  5

In 1945 keert Matthew Wallingham na jaren aan het front terug naar Engeland. Hij is blind en weet niet wat hij met zijn toekomst aan moet. Bij thuiskomst blijkt de situatie in zijn ouderlijk huis verre van rooskleurig: zijn vader is ziek, zijn moeder diep ongelukkig en zijn jongere broer, die al die jaren succesvol voor de boerderij heeft gezorgd, voelt zich bedreigd door de terugkeer van de oudste zoon.

Matthew probeert wanhopig een nieuw leven op te bouwen en merkt dat hij steeds afhankelijker wordt van Liz, zijn verpleegster en in toenemende mate de vrouw die al zijn gedachten beheerst. Maar Liz draagt een geheim met zich mee, een schaduw van geweld die alles waar Matthew op hoopt in gevaar kan brengen. Kunnen Matthew en Liz over die schaduw heen stappen en een zonnige toekomst tegemoet gaan?