Recensie: Wil RECENSIE

Recensie: Wil - Jeroen Olyslaegers

Wil, van de Vlaamse Jeroen Olyslaegers, is geen alledaagse oorlogsroman. Waar dit genre zich vaak kenmerkt door het duidelijke contrast tussen goed en kwaad, lijkt dit het voornaamste punt van twist in het roerige leven van Wilfried Wils. In de roman verteld de hoogbejaarde Wils zijn verhaal aan zijn achterkleinzoon vanuit het hedendaagse Antwerpen. Die ietwat verbitterde Wils haalt herinneringen op aan Antwerpen in bezettingstijd onthult daarmee steeds meer omtrent zijn positie tijdens de oorlog.

Olyslaegers weet in het boek Wil een levendig beeld te schetsen van de gebeurtenissen ten tijde van de oorlog, vanuit het perspectief van een omstander in plaats van een Duitser of Jood. Hij schroomt niet in zijn taalgebruik of beschrijvingen, wat de roman alleen nog maar rauwer en realistischer doet aanvoelen. Naargelang de roman vordert wordt het wel steeds twijfelachtiger hoe betrouwbaar de verteller, Wilfried zelf dus, is, gezien hij dit zelf ook in twijfel lijkt te trekken. Dit lijkt echter alleen maar toe te voegen aan het gevoel van een subjectieve geschiedschrijving. De onbetrouwbaarheid van de verteller zit ook verwerkt in de schrijfstijl. Olyslaegers deelt zijn roman op in drie delen, waarvan de laatste lijkt te dienen als een epiloog, maar maakt geen gebruik van hoofdstukken. Hoewel dit niet per se storend is kan het bij tijd en wijle wel als een boek zonder adempauze voelen. De vaak ietwat verwarrende omschakeling van verleden naar heden en gebrek aan chronologie maken de roman soms lastig te volgen.

Olyslaegers' achteloze manier van karakters introduceren die later van groot belang zijn, heeft iets speels en maken des te meer duidelijk dat de lezer is overgeleverd aan de grillen van de ruim 90-jarige verteller. Het overlevingsinstinct van Wilfried Wils doet de lezer sympathiseren met collaborateurs en twijfelen aan de integriteit van het verzet. In het bijzonder in Wilfried zelf lijkt het verschil tussen goed en kwaad maar een vage lijn. Het grove taalgebruik, de directe dialogen en de wispelturige aard van Wils geven de roman iets oprechts en directs. Olyslaegers weet met Wil een nieuwe invalshoek te creëren in het veelgebruikte oorlogsgenre en daarmee een doordringend verhaal neer te zetten.

Recensie: Wil - Jeroen Olyslaegers

Wil

1  2  3  4  5

Het is oorlog. Antwerpen wordt bezet door geweld en wantrouwen. Wilfried Wils acht zichzelf een dichter in wording, maar moet zich ook zien te redden als hulpagent. De mooie Yvette wordt verliefd op hem, haar broer Lode is een waaghals die zijn nek uitsteekt voor joden. Wilfrieds artistieke mentor, wil juist alle joden vernietigen. Zich manoeuvrerend tussen twee werelden probeert hij te overleven, terwijl de jacht op de joden verdergaat. Jaren later vertelt hij zijn verhaal aan een van zijn nakomelingen.