Recensie: Noord RECENSIE

Recensie: Noord - Sien Volders

In begin jaren tachtig trekt Sarah, een jonge zilversmid die op het punt staat knopen door te hakken die het begin van een nieuw leven zullen betekenen, voor een tijd naar het noorden. Op de bonnefooi rijdt ze naar het noorden, waar ze in een afgelegen goudzoekersstadje terechtkomt en Mary ontmoet. Mary is een van de twee inwoners die een telefoon bezit, via Mary komt de post in en uit het dorp en Mary bezit de dorpswinkel. Het pad van beide vrouwen kruist dat van twee mannen: mannen die leven voor muziek en vrijheid. Gaandeweg leert Sarah hoe het leven van haar en dat van Mary op elkaar lijkt en wat het betekent vrij te zijn.

Het ontwerp van de flap van Noord springt direct in het oog. De titel is duidelijk en de sfeer wordt door de grafische weergave van de dennen gegeven. Kleine variaties in kleur en twee mensen in een kayak op de rivier zijn een juiste voorafspiegeling van het verhaal. Bijzonder is dat de indruk gewekt wordt dat je als lezer van Noord volkomen in het Canadese leven stapt. Echter is Sien Volders gewoon een Vlaamse auteur en woont in Gent. Knap staaltje werk van Volders, dat ze niets Vlaams, maar wel alles van Canada heeft gegeven.

Het plot van Noord is interessant. Er komt niet altijd even veel spanning bij kijken, maar het is interessant genoeg om door te lezen. Vooral de tweede helft van het boek is goed. Sarah leert hoe haar leven en dat van Mary overeenkomen. Echter staat er gelukkig nergens dat Sarah opeens zegt of denkt: "Hé, onze levens lijken wel op dat van elkaar!" Nee, het is aan de lezer om deze conclusie te trekken. Er staat op de achterflap dat hun levens op elkaar lijken en in het boek worden er voldoende aanwijzingen gegeven: het dorpje Forty Mile, twee mannen, rijkdom...

Daarnaast worden er kleine handvatten gegeven over wie Sarah eigenlijk is. Deze handvatten zijn van belang om Sarah beter te leren kennen. Wat Volders zo mooi heeft gedaan, is dat de persoonlijkheid en de eigenschappen van Sarah perfect overeenkomen met wat zij in het dagelijks leven doet. Ze verafschuwt diamanten in sieraden, omdat alles met pronken met geld te maken heeft. Daarom heeft zij haar eigen stijl van sieraden smeden – met succes! Noord is voornamelijk in het perspectief van haar geschreven, met af en toe een uitstapje naar dat van Mary of dat van een van de mannen.

Hoewel de lezer hier en daar het verlangen krijgt wat meer over het land Canada en over de omgeving van Forty Mile te weten te komen, in de zin van ruimtebeschrijvingen, is het prima zoals Volders Noord op dit moment in elkaar heeft gezet. Soms is het jammer dat er geen duidelijke ruimtebeschrijvingen zijn, maar als Noord een overvloed aan deze beschrijvingen zou hebben, zou het plot ondersneeuwen. Dit zou het plot teniet doen, want het is gaaf om als lezer conclusies te trekken over de levens van Mary en Sarah, zoals al eerder is aangehaald. De aanwijzingen en overlappen die Volders geeft en die de lezer in elkaar moet zien te puzzelen, maken Noord fantastisch om te lezen.

Noord, debuut van de Vlaamse Sien Volders, heeft een plot dat vooral in de tweede helft van het boek interessant wordt. Het perspectiefgebruik is passend. Hoewel de lezer hier en daar meer ruimtebeschrijvingen wil, zou dit het plot teniet doen. Want het is gaaf om als lezer conclusies te trekken over de overlappen in de levens van Mary en Sarah!

Recensie: Noord - Sien Volders

Noord

1  2  3  4  5

In de vroege jaren tachtig trekt Sarah, een jonge zilversmid op een kantelpunt in haar leven, voor een tijd naar het noorden. Ze komt in een afgelegen goudzoekersstadje terecht en ontmoet er Mary, die de dorpswinkel en het postkantoor uitbaat. Het pad van beide vrouwen kruist dat van twee mannen: mannen die leven voor muziek, vrijheid en het ongetemde leven. Gaandeweg leert Sarah hoe Mary's leven een voorafspiegeling is geweest van het hare en wat het betekent vrij te zijn.