Recensie: Vind je Ikigai RECENSIE

Recensie: Vind je Ikigai - Francesc Miralles en Hector Garcia

Vind je Ikigai komt in het begin van het boek wat Amerikaans over, alhoewel de schrijvers Francesc Miralles en Hector Garcia beiden niet uit Amerika lijken te komen. Zo schrijven ze dat het hen deugd doet dat ze de lezer een instrument kunnen bieden dat een revolutie in de toekomst van de lezer teweeg zal brengen. Daar moet je van houden: niet iedereen zit tenslotte op een levensrevolutie te wachten. Het boek leest lekker weg omdat Francesc Miralles en Hector Garcia ook veel vertellen over Japan, over het ontstaan van Ikigai en over hun onderzoeken. Van achtergronden, anekdotes en theorie tot praktische tips en oefeningen, je vindt het in dit boek allemaal.

Ikigai draait om het Japanse geheim voor een lang, gezond en gelukkig leven. En dat draait om het hebben van doelen, waardoor je leven bestaansrecht heeft, zin heeft. En waardoor je bezig blijft. Het Japanse woord kent geen exacte vertaling, maar de letterlijke vertaling zou zijn: dat wat de moeite waard is om voor te leven.

Vind je Ikigai is de opvolger van het eerder verschenen en zeer populaire boek Ikigai. Daarin werd vooral de achtergrond van Ikigai uitgelegd, terwijl je met dit nieuwe boek concreet aan de slag gaat om jouw Ikigai te vinden. Een soort werkboek dus. De metaforen in dit boek zijn een trein en een spoor. Het is dan ook niet gek dat de verschillende hoofdstukken zijn ingedeeld per station. En dat zijn er maar liefst 35! Dus wie denkt even snel zijn Ikigai te vinden en te realiseren, komt bedrogen uit. Alle stations zijn bedoeld om jouw doelen te realiseren. Waar een doel 'smart maken' bestaat uit vijf stapjes, gaat men hier dus een stuk verder met maar liefst 35 stappen. Hoe kan het dan ooit nog mislukken? Bij deze stappen moet je denken aan o.a. feedback vragen, een mentor zoeken, heel veel oefenen, nieuwe gewoontes implementeren en geduldig zijn.

Een grote rol in Vind je Ikigai is weggelegd voor het Shinkansen-effect. Dit effect is gebaseerd op een project uit het verleden waarbij men opdracht kreeg om de snelheid van een trein te verdubbelen. Als de trein slechts enkele kilometers per uur harder had hoeven rijden, waren grote aanpassingen niet nodig. Maar voor déze verandering moesten de ingenieurs alles uit de kast halen. Breder bekeken draait het erom dat je geen kleine, makkelijk haalbare doelen moet stellen die eigenlijk slechts een minimale aanvulling zijn op wat je al doet of al bereikt hebt. Nee, je moet helemaal uit je comfortzone en out of the box gaan denken: doelen die je tot nu toe als onmogelijk haalbaar had gezien! Hoe? Daar heeft men in Japan de term Ganbarimasu voor: je tot het uiterste inspannen om een doel te bereiken. Kortom, veel geduld hebben en nooit opgeven.

De grote vraag is natuurlijk: wat nou als je niet zo'n grote droom of wens hebt die onmogelijk lijkt? In dat geval heb je volgens de schrijvers je eerste missie al gevonden: om te gaan uitzoeken wat dat voor jou is! Ook daar kan dit boek je bij helpen. Maar ook als je een wat kleinere verandering wilt doorvoeren in je leven kunnen de 35 stappen uit dit boek je op het goede spoor zetten.

Vind je ikigai

1  2  3  4  5

We snappen het belang van onze "ikigai', maar hoe vind je hem nou precies?

Een praktische gids waarmee je je ikigai kunt ontdekken en activeren, het concept uit de oude Japanse wijsheid die de wereld aan het veroveren is.

Na het ontdekken van het geheim voor een lang en gelukkig leven in Ikigai, "de reden van je bestaan' of je "levenspassie', keren Héctor García en Francesc Miralles terug naar de duizend jaar oude Japanse cultuur om een praktische methode te ontwikkelen waarmee je je levensdoelen kunt realiseren. Want hoe kun je je ikigai precies vinden? En als we onze ikigai hebben gevonden, hoe zorg je er dan voor dat je er elke dag naar leeft en erdoor geïnspireerd wordt en blijft?

In Vind je ikigai worden deze vragen beantwoord. Het boek biedt verschillende routes met praktische oefeningen waarmee je doelen naar de juiste eind­bestemming worden gebracht. En tegelijkertijd zorgt deze methode ervoor dat je onderweg naar deze bestemming geluk en welzijn zult ervaren.