Recensie: De terugkeer van Florence RECENSIE

Recensie: De terugkeer van Florene - Sana Krasikov

Met het idee om naar de toekomst te reizen, besluit Florence in de jaren ’30 het bekrompen Brooklyn te verlaten om naar het grote rode paradijs te gaan. Vol idealen over vrijheid en gelijkheid  komt Florence in de jaren ’30 in de Sovjet-Unie aan. Maar niets is zoals voorspelt en teleurstellingen volgen elkaar snel op. Haar zoon, Julian, snapt werkelijk niet, waarom zijn moeder vastberaden blijft geloven in deze staat. Hij probeert haar weer mee te nemen naar Amerika, waar alles beter is. Maar niet alleen zijn moeder hecht zich aan de Sovjet-Unie, ook zijn zoon Lenny begeeft zich naar het grote land. Een ingewikkelde familiegeschiedenis en veel onbegrip onderling is het resultaat.

Een boek zou je niet mogen beoordelen aan de hand van zijn kaft, maar als je naar de cover van De terugkeer van Florence van Sana Krasikov kijkt, ben je op slag verliefd. Maar laat je niet van de wijs brengen door de sierlijke letters en de mooie kleuren, want het verhaal gaat de zwarte bladzijden van de geschiedenis niet uit de weg. De terugkeer van Florence gaat over het verhaal van drie generaties die tussen de Russische en Amerikaanse wereld in leven. Florence vertrekt als jong meisje vol dromen naar de Sovjet-Unie, waar ze oog in oog komt te staan met de gruwelijke realiteit.

Dit boek vergt veel algemene, voornamelijk historische, kennis. Er wordt constant gewisseld tussen verschillende tijden en dus tussen verschillende denkbeelden, tijdgeesten en mondiale conflicten. Boven elk hoofdstuk staat een plaatje wat lijkt op een postzegel of een poststempel met daarin de plaats en het jaartal om je een beetje te helpen in welke tijd je zit. Toch is het echt van belang dat je weet wanneer er wat gebeurt om het boek goed te kunnen begrijpen. En daarvoor is historische kennis een vereiste. Het boek loopt van 1932 tot en met 2008 en er wordt dus over de relatie tussen de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten gesproken tijdens de Russische revoluties, de Tweede Wereldoorlog, de Koude Oorlog en de periode van Detente. Ook is het handig om kennis over de verschillende presidenten en hun beleid paraat te hebben.

Het wisselen van tijd, perspectief en maatschappelijke gebeurtenissen maken het boek niet eenvoudig om te lezen. Daarnaast heeft Sana Krasikov in De terugkeer voor Florence gebruik gemaakt van ingewikkelde zinnen en woorden, die niet altijd voor de hand liggend zijn. De vele Russische namen en Russische woorden maken het zeker niet makkelijker.

Toch is het boek voor iemand die een beetje idolaat is van Rusland een ontzettend goede toevoeging aan zijn/haar boekenkast. Het verhaal is niet chronologisch opgebouwd en wisselt van personage tussen Florence, Julian en Lenny wat de spanning opbouwt. Het boek bestaat uit verschillende verhaallijnen door elkaar en wordt vaak afgesloten met een cliffhanger, waardoor je wel door moet lezen. Het boek heeft een gesloten einde en alles wordt duidelijk toegelicht, waardoor het informatief en volledig is. Toch is het boek ook speels en spannend.

Sana Krasikov geeft veel details over het leven en het denken van haar karakters, waardoor je een heel compleet en levendig beeld van ze krijgt. Elk karakter past in zijn eigen tijdgeest, waardoor de ontwikkeling van Rusland op een hele mooie manier afgebeeld wordt.

Julian staat representatief voor een kritische houding tegenover het handelen van de Sovjet-Unie en zijn leiders. Lenny laat het huidige Rusland zien. Tussen deze twee uiterste vindt men Florence. Haar dromen en idealen zie je terug in Lenny, maar de manier waarop, wordt gekenmerkt door de verwijten van Julian.

De terugkeer van Florence is een prachtige historische roman, mits je voldoende kennis beheerst en geïnteresseerd bent in Rusland. De moeilijke woorden zijn het gevolg van lastige vertalingen vanuit het Russisch, die vaak toch de beste verwoordingen van de situatie zijn. Hierdoor leest het boek niet vlot weg. De roman is uniek in ieder opzicht en heeft verassende wendingen. Daarom is De terugkeer van Florence, als het je aanspreekt, een echte aanrader om te lezen! Omdat het voor de ene lezer een geweldig boek zou zijn en voor de ander helemaal niks, heb ik besloten het boek 3 hartjes te geven.

De terugkeer van Florence

1  2  3  4  5

Florence Fein doet er in de jaren dertig alles aan om haar kleingeestige familie in Brooklyn te ontvluchten. Als ze de kans krijgt naar Moskou te emigreren, bedenkt ze zich geen moment. Jaren later maakt haar zoon Julian eenzelfde reis. Terwijl hij bezig is met een internationale oliedeal, duikt hij in het verleden van zijn moeder. Hij komt er niet alleen achter wie zij werkelijk was, maar ontdekt ook het verhaal van een hele generatie Amerikanen die door hun land in de steek gelaten werd.

De terugkeer van Florence is zowel een verhaal over moeder en zoon als een verhaal over twee landen die elkaar in een wurggreep houden.