Recensie: Voor mij RECENSIE

Recensie: Voor mij - Jojo Moyes

Voor mij is het derde deel in de serie over Louisa Clark. Eerder verschenen al Voor jou en Een leven na jou. In dit derde deel volgen we Lou helemaal naar New York! Ze heeft via Nathan een baan gevonden en gaat werken als assistent van de familie Gopnik. Een rijke familie uit één van de hoogste sociale kringen in Manhattan. Ze hebben al het geld van de wereld maar hun leven is niet bepaald een sprookje. Als persoonlijke assistente van de nieuwe vrouw van Meneer Gopnik, de Poolse masseuse Agnes, leert Lou al snel dat niet alles in dat wereldje rozengeur en mannenschijn is. Daarnaast is Lou ervan overtuigd dat haar prille relatie met ambulance-man Sam dit grote avontuur gaat overleven, maar is dit wel echt het geval? Gaat Lou Engeland niet teveel missen?

In Voor mij sluit je Louisa Clark meteen weer in je armen. Wat is Lou toch een fantastisch hoofdpersonage. Ze is maf, prettig gestoord, grappig, geniaal, recht voor zijn raap, oprecht, een gigantische flapuit en haar gedachtenspinsels en inwendig monologen zijn weer hilarisch. Ondanks alles wat ze heeft meegemaakt (en dat is echt niet weinig), blijft ze positief, werkt ze hard , leert ze veel en is ze een echte doorzetter. Louisa Clark is alles, behalve een opgever, ook niet als het even tegenzit. Doordat Jojo Moyes haar zo oprecht en menselijk heeft neergezet, ga je meteen weer van haar houden. Ze is als een vriendin en ze laat je alle kanten van het leven zien, soms is dat verdriet, soms boosheid, maar het is ook opgewekt, vrolijk en hoopvol. Alle emoties zitten gewoon door dit verhaal heen gesmeerd.

Naast Louisa heeft Jojo Moyes in Voor mij weer een ballenbak aan verschillende personages verwerkt. De hulpvaardige conciërge, een knappe succesvolle man, een stugge huishoudster, een goedzak van een vriendje, een onaardige oude vrouw, een hele lieve familie en ga zo maar door. Echt alle personages die in dit verhaal voorkomen, horen in dit verhaal. Niemand is er voor niets en alles staat met elkaar in verbinding. Alles loopt als kleine loszittende draadjes door elkaar heen en aan het einde heb je een prachtige complete feelgood deken.

In het begin moest het verhaal even op gang komen, maar als je er eenmaal in zit, ga je als een speer. Je vliegt door de pagina's heen en je wil gewoon weten hoe dit avontuur van Lou nu af gaat lopen. Jojo Moyes’ schrijfstijl is vlot, luchtig en vol met humor. Ook is het erg beeldend en beschrijft ze New York ontzettend goed, je hebt echt het idee alsof je er zelf ook in het rond loopt. Dit boek laat je zeker een paar keer goed lachen, maar daarnaast zitten er ook genoeg serieuze momenten in en natuurlijk mag ook het brok in je keel moment niet ontbreken.

Een klein minpuntje was dat het soms allemaal wel iets wat te toevallig was, maar voorspelbaarheid is ook wel weer gewoon een eigenschap van een feelgood roman, dus of dat nu echt iets negatiefs is, waarschijnlijk niet. Het enige jammere was, dat het verhaal niet afsluit met een epiloog, maar wie weet is dat om de optie voor een eventueel vierde deel open te houden.

Kortom, heb je genoten van de twee voorafgaande delen Voor jou en Een leven na jou dan zal ook dit boek weer aanvoelen als een warm feelgood bad en dan wil je dit nieuwe avontuur van Louisa Clark absoluut niet missen. Een aanrader is wel, om eerst de andere twee delen te lezen, dat maakt de leeservaring van dit derde deel completer.

Recensie: Voor mij - Jojo Moyes

Voor mij

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

In "Voor mij' heeft Louisa Clark besloten de stap te wagen: ze is alleen afgereisd naar New York, ervan overtuigd dat haar prille relatie met Sam dit avontuur zal overleven. In haar nieuwe baan wordt ze meteen in het diepe gegooid, want het leven van haar werkgevers, de rijke familie Gopnik, speelt zich af in de hoogste sociale kringen. Het geld en de luxe ten spijt blijkt hun leven niet bepaald een sprookje.
    Als Lou op een society-event de charmante Joshua Ryan ontmoet, lijken heden en verleden door elkaar te gaan lopen. Lou's hart ligt in Engeland, maar intussen speelt haar leven zich af in New York. Het wordt steeds moeilijker om de kloof te overbruggen. Zal Lou erin slagen om zichzelf niet te verliezen tussen deze twee werelden?