Recensie: Voor de val RECENSIE

Recensie: Voor de val - Noah Hawley

"Er zijn zo veel dingen die nergens op slaan. Toevalligheden. Er is ongetwijfeld een statistisch programma dat kan berekenen hoe groot de kans is dat ik een vliegtuig neem dat neerstort, of een veerboot die zinkt, of een trein die ontspoort. Die dingen gebeuren elke dag en niemand is er immuun voor. Ik was gewoon aan de beurt." - p. 358

Tien totaal verschillende personen gaan samen aan boord van een privévliegtuigje. Niet veel later stort het vliegtuig neer. Er zijn maar twee personen die deze crash overleven: JJ van 4 jaar en Scott Burroughs. Na de crash bouwen ze een vriendschap met elkaar op. Om hen heen wordt er op los gespeculeerd. Er zijn te veel toevalligheden rond de crash van het vliegtuig. Was de crash echt een ongeluk? Of was er toch iets anders aan de hand. Er komt een zoektocht naar de waarheid. Wie of wat heeft de dood van deze mensen op zijn geweten?

Voor de val neemt je mee in het verleden van de slachtoffers door middel van verschillende flashbacks. Op deze manier leer je iedereen kennen die aan boord was van het vliegtuig tijdens de crash. Wie waren deze mensen? Wat deden ze voor werk? Hoe zag hun leven eruit? Van wie hielden ze? Hebben ze iets te maken met de crash? Hadden ze vijanden? Op al deze vragen wordt antwoord gegeven door Noah Hawley.

Het is ontzettend knap dat de schrijver zoveel verschillende personages heeft weten neer te zetten in Voor de val, zonder dat ze al te veel op elkaar lijken. Iedereen heeft een eigen karakter en persoonlijkheid. Dit is ook eigenlijk meteen het interessantste aan het boek! Voor een thriller vond ik Voor de val namelijk niet heel erg spannend.

Noah Hawley heeft een heel erg uitgebreide schrijfstijl. Hij legt alles tot in de details uit aan de lezer. Aan de ene kant is dit nodig voor het verhaal, omdat hij op deze manier puzzelstukjes aan de lezer geeft. Maar aan de andere kant is het toch wel een beetje te veel van het goede. Voor de val wordt hierdoor erg langdradig en daardoor legt de lezer het boek toch snel aan de kant om iets anders te gaan doen.

Een echte spanningsboog is er niet aanwezig in Voor de val. Alleen tegen het einde is het verhaal spannend te noemen. Een echte thriller zou ik dit boek dan ook niet noemen, het is eerder een spannende roman. Helemaal niet erg, maar daar moet je wel op voorbereid zijn als je het boek gaat lezen. Anders kom je namelijk van een koude kermis thuis.

Dus ben je op zoek naar een spannende roman, maar hoeft het voor jou niet allemaal dramatisch en eng te zijn? Dan is Voor de val van Noah Hawley perfect voor jou! Het is een mooi verhaal over het zoeken naar de waarheid en een onverwachte vriendschap. Maar ben je daarentegen op zoek naar een lekker spannend verhaal dat lekker doorleest? Dan zou ik dit boek niet gaan lezen.

Recensie: Voor de val - Noah Hawley

Voor de val

1  2  3  4  5

Op een mistige zomeravond gaan tien mensen in Martha's Vineyard aan boord van een klein privévliegtuigje: negen rijke mensen die daar thuishoren, en een kunstenaar die toevallig aan boord belandt. Zestien minuten later is het vliegtuig neergestort in zee. De enige overlevenden zijn een jongetje van vier en Scott Burroughs, de kunstenaar, die het kind weet te redden. Afgewisseld met flashbacks naar de levens van de passagiers en bemanningsleden van het vliegtuigje die het niet overleef­den, ontvouwt zich het verhaal van Scott, het jongetje en de fragiele vriendschap die zich ontwikkelt tussen dit onwaar­schijnlijke duo. Langzamerhand rijst het vermoeden dat er iets achter de vliegtuigcrash zat - er zijn te veel bizarre toevallig­heden. Waarom zaten er zo veel invloedrijke mensen aan boord van deze vlucht? Was het ongeval een mechanische of een menselijke fout, of was er iets anders aan de hand?