Recensie: Het kwaad in ons RECENSIE

Recensie: Het kwaad in ons – Corine Hartman

Simone en Richard Steenbeeck hebben het allemaal prima voor elkaar, denken ze. Ze hebben een ruim huis, een baan en drie mooie kinderen. Daniel en Nina zijn geadopteerd, uit Brazilië. Veerle, de jongste, is hun biologische dochter. Ja, er waren eerder probleempjes met Daniel, maar dat is normaal, en, belangrijker nog, nu allemaal achter de rug. De jongen heeft z'n draai inmiddels gevonden, is zelfs de plaatselijke held in Hattem aan de IJssel. En met Nina en Veerle komt het vast ook wel goed. Eindelijk staat het lot eens aan hun kant, toch?! Nou, niet helemaal.

In werkelijkheid hebben ze geen idee wat er speelt. Ze moesten eens weten van de problemen waar hun kinderen tegenwoordig mee te maken hebben. Of weten ze daar al van en willen ze het gewoon niet erkennen? Is het moedwillige blindheid of eenvoudige naïviteit? Dat wordt tegen het einde van Het kwaad in ons allemaal duidelijk. Eerst wordt de spanning opgebouwd. En dat kan Corine Hartman als de beste. Ze doet dat hier bovendien met een enorme vaart. Al op de eerste bladzijde wordt duidelijk dat er iemand keihard de afgrond in zal worden geworpen. Daardoor leest het boek heerlijk weg. Er zit veel dynamiek in, niet alleen doordat er van alles gebeurt, maar ook de vijf (!) perspectieven waaruit het verhaal wordt verteld. Daarbij staat het perspectief van Simone centraal. Tegelijkertijd zijn het haar kinderen die in het plot de hoofdrol spelen. Dat klinkt nogal experimenteel, maar het komt allemaal keurig samen. Het werkt gewoon. Je leest het boek in no time uit, en het einde stelt niet teleur. Het is verrassend, schokkend, maar op een bepaalde manier ook realistisch. Het kwaad in ons heeft trouwens ook van nature al een realistisch tintje: het is gebaseerd op een waargebeurd familiedrama. Daarnaast is de schrijfster zelf adoptiekind, dus ook dat aspect is gegrond in de realiteit.

Het kwaad in ons is het derde boek in de IJsselmoorden-reeks van Corine Hartman. Eerder verschenen Een vlaag van waanzin en Sluipend gif. Als je die leuk vond, ga je deze thriller zeker ook heel goed vinden, en misschien wel de beste van de drie! Alles klopt gewoon: van de cover tot en met het allerlaatste hoofdstuk. Er zit spanning in, maar ook emotie, met name mooi beschreven moedergevoelens, gevoelens van eenzaamheid en het gevoel van erbij willen horen, dat zo typerend is voor niet alleen geadopteerde kinderen maar tieners in het algemeen. Centraal staan actuele issues rond adoptie, gecombineerd met reeds lang bekende jeugdproblematiek.

Pakkend, origineel en vlot geschreven. Een aanrader!

Het kwaad in ons

1  2  3  4  5

Simone Steenbeecks grootste wens was moeder worden. Een gezin om voor te zorgen. Helaas bleef een zwangerschap uit en koos ze samen met haar man Richard voor een andere weg. Ze werden de trotse adoptieouders van de Braziliaanse Daniel en Nina. Niet lang daarna raakte Simone alsnog zwanger en dochter Veerle completeerde het gezin.
    Nu, bijna twintig jaar later, woont het gezin Steenbeeck in het idyllische Hattem aan de IJssel. Simone heeft een patisserie in het dorp, Richard is leraar in het vlakbij gelegen Zwolle en de kinderen… daar stokt het perfecte plaatje. Voor Daniel verloopt de puberteit wel heel moeizaam. Langzaam slaan er gaten in het warme, veilige nest dat Simone haar gezin wil bieden. Ongemerkt schuiven ze naar de rand van de afgrond, tot broer en zus zich volledig in het nauw gedreven voelen en een besluit nemen met dodelijke gevolgen.