Recensie: Een leeuw in huis RECENSIE

Recensie: Een leeuw in huis – Abigail Tucker

Een leeuw in huis beschrijft de zoektocht van Abigail Tucker naar enkele vragen die kattenliefhebbers en -haters zich al eeuwen stellen: hoe komt het dat wij zo dol zijn op katten? Van de Egyptenaren tot het hedendaagse internet, katten zijn alomtegenwoordig. Abigail Tucker trok naar kattenconferenties, wetenschappers, fokkers, activisten, ... om achter het succes van katten te komen.

Een leeuw in huis staat vol interessante weetjes die zowel liefhebbers als haters van katten zullen interesseren. Deze weetjes gaan van de plaats van katten in de evolutietheorie, tot de kattenziekte toxoplasmose en hoe katten op menselijke baby's lijken. Wat een groot pluspunt is, is dat al deze feiten ook wetenschappelijk onderbouwd zijn. Alle bronnen zijn vermeld, zodat je later zelfs nog meer informatie kan lezen over dat onderzoek.

Zoals gezegd is wat in dit boek staat wetenschappelijk onderbouwd, maar er is ook plaats voor de persoonlijke bevindingen van Abigail Tucker. Zo vertelt ze over haar eigen kat en de dingen die ze meemaakt als ze al die mensen ontmoet. Een leeuw in huis weet een goede balans te vinden tussen het wetenschappelijke en de ervaringen, zodat optimaal leesplezier gegarandeerd wordt. Het wetenschappelijke is trouwens een mix tussen biologie en geschiedenis, zodat ook in het wetenschappelijke wat afwisseling zit.

Dit boek is meermaals bekroond geweest. Zo won het de award voor Smithsonian best science book of 2016, Forbes best science book of 2016 en Library Journal best science book of 2016. Deze awards komen zeker niet uit de lucht gevallen! Met een vlotte pen weet Abigail Tucker een hoop weetjes om te toveren tot een interessant en leuk boek. Je krijgt een overzichtelijk antwoord op allerlei vragen die je jezelf al wel eens gesteld hebt en zo veel meer!

Zijn er ook mindere punten aan dit boek? Niet veel. Soms kan het vervelend zijn dat Abigail Tucker het heeft over bepaalde soorten of gebieden die heel specifiek zijn voor Amerika. Uiteraard is dit boek geschreven door een Amerikaanse, dus dat kan je ook verwachten! Toch zou het ook interessant zijn geweest om te kijken hoe het in België en Nederland is gesteld met katten, het asielbeleid en of er ook hier kattenactiegroepen bestaan.

Abigail Tucker heeft met Een leeuw in huis een interessant boek neergepend dat ook nog eens heel vlot leest. In dit boek vind je alle weetjes die je ooit zou willen weten over katten en zelfs meer dan dat. Dit boek is een aanrader, zowel voor kattenliefhebbers als kattenhaters!

Een leeuw in huis

1  2  3  4  5

Het lukt de enigszins egocentrische kat al eeuwenlang om mensen om zijn poot te wikkelen en zelfs hun levens te beheersen. Maar wat is de ware aard van de door velen geliefde huisgenoot die eigenlijk een wild dier is? Abigail Tucker beschrijft op humoristische wijze hoe ze bij fokkers, liefhebbers en wetenschappers naar antwoorden zocht op vragen over het fascinerende karakter van de kat. Een heerlijk leesboek dat in het buitenland diverse onderscheidingen kreeg.