Recensie: Overstekers 1 - een kracht ontwaakt RECENSIE

Recensie: Overstekers - Petra Doom

Mirabel komt uit de magische wereld Aeterna, maar woont nu op de aarde. In de ogen van mensen runt ze een biologisch fruitbedrijfje, maar in het echt helpt ze Overstekers. Dit zijn magische wezens, zoals pixies en faunen, die van de magische wereld naar de aarde zijn vertrokken. Vaak gaat daar iets fout, ze krijgen ruzie met elkaar en zorgen voor veel problemen. Op een dag heeft ze wel een heel heftige zaak, er is iemand vermoord.

Overstekers: een kracht ontwaakt  is een verassend spannend en goed debuut van de Nederlandse schrijfster Petra Doom. De fantasie spat ervan af. Natuurlijk heeft het boek net als de meeste fantasy boeken de vaak terugkomende wezens als pixies, nymfen en centaurs en de link dat ze in sprookjes voorkomen, maar in het echt ook bestaan. Maar dit werkt bij de fans van fantasy boeken, dus waarom ook niet. Hoofdpersoon Mirabel is prinses van de magische wereld Aeterna, maar lijkt relatief normaal. Aan het begin van het boek is ze een beetje mysterieus, ze is veel in strijd met zichzelf en de schrijfster houdt nog veel over haar achter. Hoe verder je in het boek komt, hoe meer je over haar verleden te weten komt en hoe meer stukjes er op zijn plek vallen. Doom weet hiermee goed het mysterie erin te houden en dat zorgt ervoor dat je het boek niet meer wilt wegleggen.

Waar Doom in afwijkt van de andere fantasy boeken is dat het niet alleen een fantasy verhaal is, maar ook een misdaadverhaal. Het boek gaat over de moordzaak, die Mirabel probeert op te lossen. Voor de lezers die van echt goede misdaadverhalen houden zou Overstekers misschien niet perfect zijn. Het boek is spannend, maar je wordt niet zo goed op het slechte been gezet als in de andere misdaad boeken. Maar voor iemand die eens een iets ander fantasy verhaal wilt lezen, is Overstekers: een kracht ontwaakt  perfect. Het heeft van alles wat, fantasy, spanning, misdaad en een vleugje romantiek.

Het boek Overstekers: een kracht ontwaakt is een verfrissend fantasy boek, dat je zo uitleest. Het leuke karakter van Mirabel sleept je mee door het boek en zorgt ervoor dat je net zo in het moord mysterie zit als zij. Het boek maakt een combinatie van allerlei verschillende aspecten; mythische wezens, romantiek, een moordzaak en problemen uit het verleden. Kortom, niet meer weg te leggen. Gelukkig ligt het vervolg inmiddels in de winkel, dus kunnen we zo verder met dit heerlijk verhaal!

Recensie: Overstekers - Petra Doom

Overstekers - Een kracht ontwaakt

1  2  3  4  5

Vijf jaar geleden kwam Mirabel van de magische wereld Aeterna naar de aarde om er een nieuw leven te beginnen, een stap die vele zogenaamde 'Overstekers' wagen. Samen met haar huisgenoot - vormveranderaar Terya - runt ze een biologisch fruitbedrijfje. Maar officieus heeft ze een tweede baan: met haar bemiddelingstalent blust ze brandjes wanneer Overstekers in conflict raken met elkaar of, vervelender, met mensen.Maar dan wordt Mirabels leven in de war geschopt. Ze krijgt onverwacht bezoek uit Aeterna en moet bemiddelen in een zeer ingrijpende zaak. Er is namelijk een moord gepleegd...