Recensie: Hotel Sacher RECENSIE

Recensie: Hotel Sacher – Rodica Doehnert

Rodica Doehnert's Hotel Sacher speelt zich af in het Wenen van eind negentiende eeuw tot voorbij de Eerste Wereldoorlog.

Wenen, 1892. Als Eduard, de man van Anna Sacher, plotseling overlijdt, gaat iedereen ervan uit dat ze zich zal terugtrekken uit het hotel dat ze samen met haar man runde. Maar Anna laat zich niet in het keurslijf persen en besluit zelf de leiding over te nemen. Gesteund door haar trouwe personeel en met ijzeren wilskracht belooft de jonge weduwe zichzelf en haar omgeving dat ze een nóg groter succes zal maken van het befaamde hotel dat zijn naam leende aan de bekende Weense chocoladetaart.

Als op een dag een echtpaar uit Berlijn arriveert, en tegelijkertijd een stel uit Wenen zijn intrek neemt in hotel Sacher, raakt Anna's leven in een stroomversnelling. De vier nieuwkomers blijken op dramatische wijze met elkaar verbonden te zijn en Anna moet alles op alles zetten om niet meegesleurd te worden in een draaikolk van liefde en verraad die grote gevolgen kan hebben...

Rodica Doehnert heeft in haar roman Hotel Sacher historische feiten en personages gemixt met fictie en fictieve personages. Dat maakt dat geschiedenis op een makkelijke manier te lezen is, vooral als het ook nog eens een verrassend meeslepend verhaal is, dat bijna leest alsof het een film is. Achteraf is dat laatste niet zo vreemd want Rodica Doehnert, die in 1960 geboren is in het Hongaarse Boedapest, maar al lange tijd woonachtig is in Duitsland, is vooral bekend als scenario schrijver van de televisie serie Hotel Adlon. Deze tv-serie is een grote hit in Duitsland geweest en is vele malen bekroond. Hotel Sacher, werd ook eerst geschreven door haar als het script van een tweedelige serie, maar het is uiteindelijk uitgegeven als boek.

Doehnerts schrijfstijl is dan ook vlot, duidelijk en heel beeldend. Gelijk in het begin zit je al direct in het verhaal en bevind je je in het luxe ietwat decadente Wenen, in de tijd van keizer Frans Jozef en zijn beroemde vrouw keizerin Elizabeth, of 'Sissi'. Het Wenen waar de adel nog op een hoog voetstuk staat en waar vrouwen geacht worden onderdanig te zijn aan mannen. Ze worden uitgehuwelijkt voor macht, goede komaf en bruidsschatten en moeten zich verder stil houden. De geschiedenis heeft ons geleerd dat keizerin Sissi een vrouw was, die grotendeels haar eigen weg ging en de vrouwelijke personages uit dit boek doen dat ook.

Anna Sacher is een historisch persoon. Zij was inderdaad een van de eerste vrouwen die het bestaande hotel 'Sacher' overnam van haar wijlen man en het management van het hotel voortzette. Voor die tijd iets heel uitzonderlijks.

Hotel Sacher beschrijft het leven, de liefde en de dood van de (fictieve) families Von Traunstein, prins Georg en zijn vrouw Konstanze en de Aderholds, Martha en haar man Maximilian. Het hotel dient in de roman Hotel Sacher als middelpunt waar alle verhalenlijnen kort of langer samen komen, om daarna weer hun eigen wegen te vervolgen, hetgeen zich over de jaren heen diverse malen herhaalt.

De ontmoeting van de twee families in Hotel Sacher, beiden pas getrouwde jonge stellen, is het begin van een ingewikkeld liefdesweb. De schuchtere Konstanze ontmoet de al heel wat meer geëmancipeerde Martha en wat daarna begint met een briefwisseling groeit uit tot de vorming van twee sterke vrouwen, die als vriendinnen van elkaar houden...maar ook zo hun geheimen voor elkaar hebben. Zeker als ze eigenlijk verliefd worden op elkaars mannen. En dat ingewikkelde web heeft grote gevolgen.

Vast vanwege artistieke redenen heeft Rodica Doehnert er voor gekozen deze centrale ontmoetingen van de personages te laten begeleiden door twee archetypen: Liefde en Dood. Het leven draait immers om liefde en eindigt onvermijdelijk in dood. Het gebruik van de personages Liefde en Dood zorgt er echter voor dat je iedere keer weer afgeleid wordt van de echte verhaallijnen. Dat is eigenlijk best irritant. Waar de plaats die Hotel Sacher, Anna Sacher en haar personeel innemen, juist verbindt en voor een centraal punt in het verhaal zorgt, halen de beschrijvingen van de gedachten van Liefde en Dood je weer helemaal uit het verhaal. Jammer.

Ik weet niet of Rodica Doehnert bij het schrijven van Hotel Sacher veel haast had of dat de correctieafdeling van de uitgever niet goed opgelet heeft, maar af en toe worden personages door elkaar gehaald, hetgeen ook wat verwarrend is. Gelukkig kom je er snel achter, maar toch... De mix van historische feiten en fictieve gebeurtenissen is echter heel leuk. Hotel Sacher was vooral in de 'Belle Époque' bekend om de beroemde mensen die er verbleven en door de ogen van de gasten van Hotel Sacher zie je als lezer de geschiedenis zich voor je ontvouwen. Het verval van het machtige Habsburgse Huis, en de moord op de troonopvolger Franz Ferdinand, die leidde tot de Eerste Wereldoorlog. En daartussen de gevolgen die dit heeft op de levens van de hoofdpersonages.

Al met al een mooie historische liefdesroman. Prettig vlot geschreven, maar door de kleine irritaties die sommige dingen bij mij opriepen tijdens het lezen, geef ik het boek slechts 3 hartjes. Wel een aanrader voor de mensen die de Sissi films leuk vinden, want je bevindt je in dezelfde sfeer!

Hotel Sacher

1  2  3  4  5

Wenen, 1892. Als Eduard, de man van Anna Sacher, plotseling overlijdt, gaat iedereen ervan uit dat ze zich zal terugtrekken uit het hotel dat ze samen met haar man runde. Maar Anna laat zich niet in het keurslijf persen en besluit zelf de leiding over te nemen. Gesteund door haar trouwe personeel en met ijzeren wilskracht belooft de jonge weduwe zichzelf en haar omgeving dat ze een nog groter succes zal maken van het befaamde hotel dat zijn naam leende aan de bekende Weense chocoladetaart.

Als op een dag een echtpaar uit Berlijn arriveert, en tegelijkertijd een stel uit Wenen zijn intrek neemt in hotel Sacher, raakt Anna's leven in een stroomversnelling. De vier nieuwkomers blijken op dramatische wijze met elkaar verbonden te zijn en Anna moet alles op alles zetten om niet meegesleurd te worden in een draaikolk van liefde en verraad die grote gevolgen kan hebben...