Recensie: Oogstkoken RECENSIE

Recensie: Oogstkoken - Seasons

Ter gelegenheid van het vijfentwintig jarig bestaan van het magazine bracht Seasons het boek Oogstkoken uit. Het bevat een verzameling recepten uit de archieven van Seasons. De recepten zijn onderverdeeld per groente- of fruitsoort en van het begin tot het eind wordt globaal het tijdstip van oogsten gevolgd. Bij iedere groente- of fruitsoort staat aan het begin van het hoofdstuk aangegeven wanneer deze gezaaid en geoogst kan worden en op welke wijze het het beste kan worden bewaard. Aan het eind van het boek worden deze bewaarwijzen nog eens apart beschreven. Het boek is bedoeld voor bezitters van een moestuin óf voor liefhebbers van puur eten.

Het moet gezegd worden: Het ruim 250 pagina's tellende boek Oogstkoken oogt geweldig. De foto op de cover is schitterend en geeft het boek een warme uitstraling. De tuinfoto's én de foto's van de gerechten in het hele boek zijn trouwens zeer fraai. Wat dat betreft kan je zien dat het boek van Seasons komt.

Snel door Oogstkoken bladerend kreeg ik zin in mijn moestuintje én in lekker koken.
Maar dat viel een beetje tegen. De aansluiting met mijn moestuin (toegegeven, het is een heel kleintje) was er eigenlijk niet. Zo vinden we ook asperges in het boek. Hoeveel mensen zullen die in hun moestuin hebben? Boomfruit als appels, peren en pruimen kan ik nog wel rijmen met een tuin maar niet echt met een moestuin. Dat geldt ook voor de dropplant, rozen, goudsbloemen, bernagiebloemen en viooltjes. Het idee dat dit boek aan zou sluiten bij mijn moestuin heb ik dus maar losgelaten. Net als de vraag of een Hazenrug Wellington met cranberry's en vijgen in het hoofdstuk witlof zou moeten staan omdat het bijgerecht een half stronkje Witlof-caramel is.

Blijft over een mooi boek met een helder register van bruikbare én minder bruikbare recepten. Een aardappeltartiflette met Messekleverkaas bijvoorbeeld zal je niet snel maken. De kaas is immers niet wijdverbreid leverbaar. Het noemen van een alternatief (brie?) was hier zeker op zijn plaats geweest.

Koken met producten uit de moestuin doen we toch het liefst in de zomer en de salades, de lichtere maaltijden en de desserts uit Oogstkoken zien er allemaal fraai en wel maakbaar uit.

Ik maakte uit het hoofdstuk 'prei' een vispie met garnalen en natuurlijk prei. Een prima combinatie, dus met de smaak zat het wel goed. De samenstelling van het deeg klopte naar mijn idee niet helemaal. Wanneer ik de hoeveelheden uit het recept gebruikte was er geen deeg van te maken. Zou ik het nog een keer maken, en dat zit er wel in, dan zou ik de hoeveelheid bloem halveren en de hoeveelheid boter gelijk houden óf ik zou gewoon bladerdeeg gebruiken. Mijn korst was uiteindelijk niet gaar. Jammer want de vulling was zalig.

Achterin Oogstkoken zijn 6 pagina's gewijd aan het bewaren van groente en fruit. Heel handig voor moestuinbezitters die allemaal het probleem kennen van hele oogsten die allemaal tegelijkertijd rijp zijn. Inmaken, invriezen, drogen en ter plekke bewaren wordt allemaal kort beschreven. Dat had van mij best wat uitgebreider gemogen want het is een belangrijk aspect van de moestuin. Hoe leuk zou het zijn geweest als de recepten daarna gedeeltelijk zouden inspelen op ingemaakte groenten en fruit.

En omdat ik straks ongetwijfeld ook weer zit met veel te veel radijsjes probeerde ik alvast het recept uit van de radijsjes-pickle. Die is heerlijk bij kaas of door een frisse zomerse salade. De pickle staat nu nog in te trekken maar die gaat vast en zeker lekker zijn!

Oogstkoken is een mooi ogend boek met veel recepten met seizoensproducten. Het is zeker geen handleiding voor je moestuin maar wanneer je met de seizoenen wilt meekoken dan is dit boek zeker een aanrader.

Recensie: Oogstkoken - Seasons

Oogstkoken

1  2  3  4  5

Oogstkoken staat boordevol eenvoudig te maken, verrukkelijke recepten met de pure smaken van het seizoen. Maar wat dit jubileumboek van Seasons zo compleet maakt, is dat er daarnaast voor elke groente en fruit tips & trucs gegeven worden om te zaaien en te oogsten uit eigen moestuin. Ook zet Oogstkoken al die geweldige conserveertechnieken die we bijna vergeten waren nog eens overzichtelijk op een rijtje. Kortom: het meest complete kookboek voor liefhebbers van puur eten.