Recensie: Mijn versie van jou RECENSIE

Recensie: Mijn versie van jou – Christina Lauren

Ongeveer drie jaar geleden is de achttienjarige Tanner van Californië naar Utah verhuisd. Hij woont nu samen met zijn ouders en zusje in het plaatje Provo, een plek waar veel zeer gelovige mensen wonen. Daar past de biseksuele Tanner natuurlijk niet tussen, dus hij besluit zijn mond te houden over zijn geaardheid. In het laatste semester in zijn laatste jaar volgt hij de Cursus, een vak waar de leerlingen een boek moeten schrijven. De leraar wordt door niemand minder dan Sebastian Brother geassisteerd. Sebastian volgde het voorgaande jaar de Cursus, en hij heeft een contract mogen tekenen bij een uitgeverij voor het boek dat hij toentertijd geschreven heeft. Al vanaf het eerste moment dat Tanner Sebastian ziet is hij verliefd op hem. De situatie wordt alleen nog ingewikkelder wanneer blijkt dat Sebastian de zoon is van de bisschop, en hijzelf ook heel streng gelovig is...

Mijn versie van jou is een Young Adult-boek dat geschreven is door Christina Lauren. Christina Lauren zouden jullie kunnen kennen van de Stouter-serie, daar staat zij voornamelijk bekend om in Nederland. Wanneer je deze serie kent of gelezen hebt, is het begrijpelijk dat je geen idee heb wat je moet voorstellen van Mijn versie van jou. De Stouter-serie bestaat namelijk uit luchtige boeken waar voornamelijk rijke mannen en seks centraal staan. Maar geloof me: Mijn versie van jou lijkt totaal niet op deze (oppervlakkige) boeken. Sterker nog, ga er niet raar op van kijken als Mijn versie van jou jouw beste homoseksueel-gerelateerde boek in het Young Adult genre wordt.

Dit boek weet je te raken op alle mogelijke manieren die er zijn. Het boek blinkt uit op het gebied van vriendschap, moed, familiebanden, en liefde. Gedurende het lezen lijkt het alsof je je als lezer in een emotionele rollercoaster bevindt. Op veel momenten zal je je gelukkig voelen, op andere momenten heel zweverig. Dan voel je heel erg veel medelijden, maar later voel je je boos. Je kan wel zeggen dat Mijn versie van jou gaat over een onmogelijke liefde. De Kerk zal het namelijk nooit gaan accepteren als de zoon van de bisschop uit de kast zou komen. Tanner is binnen zijn familie al wel uit te kast gekomen, maar durft dat niet in het zwaar gelovige Utah. Het kan zijn dat je onmogelijke liefdes niks vindt, omdat het uiteindelijk allemaal "toch wel goed komt". Maar bij dit boek weet je het niet. Serieus, je hebt echt geen idee. Hierdoor ga je doorlezen totdat je het boek uit hebt, want stoppen zal je niet kunnen.

Dit boek is anders dan andere homoseksueel-gerelateerde boeken in het Young Adult-genre (zoals bijvoorbeeld Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld). Alhoewel het ook in Mijn versie van jou draait om het uit de kast komen, durft Christina Lauren nog een stap verder te gaan. Ze voegen nog een element toe: de Kerk. De mensen in Provo zijn niet zomaar gelovigen, maar mormonen. Dat is een bepaalde geloofsgemeenschap binnen het Christendom, waar men nog strenger gelooft. Hierdoor is dit boek allesbehalve oppervlakkig, iets waar je misschien wel aan zal denken bij het zien van de naam 'Christina Lauren'. Door dit extra element toe te voegen, wordt het verhaal nog interessanter gemaakt. Hierdoor kan je van te voren, en ook niet tijdens het lezen, gokken hoe het boek zal eindigen. Het zal een groot raadsel blijven, totdat je de laatste bladzijde hebt gelezen en dit prachtige boek dichtslaat.

Het overgrote deel van dit boek wordt geschreven vanuit het perspectief van Tanner. Tanner is een onwijs leuke knul die onder ogen heeft durven te zien wat hij is: biseksueel. Het fijne aan Tanner's kant van het verhaal is, is dat zijn ouders vanaf het eerste moment dat hij uit de kast kwam voor 100% achter hem stonden. Vanaf Tanner's kant voel je dus geen weerstand tegenover zijn geaardheid. Het is prettig dat Christina Lauren hiervoor heeft gekozen, omdat het anders waarschijnlijk too much zal zijn geweest. Dan was er te veel drama geweest. Nu is het hele boek perfect in balans, waardoor je gedurende het lezen niet het gevoel krijgt dat je een of ander dramaboek aan het lezen bent.

Mijn versie van jou heeft alle verwachtingen weten te overtreffen. Het is een fantastisch boek over het openstaan voor je seksuele geaardheid. Er mogen zeker meer Young Adult-boeken van Christina Lauren verschijnen!

Mijn versie van jou

1  2  3  4  5

Tanner Scott is drie jaar geleden met zijn familie verhuisd van Californië naar Provo in Utah vanwege het werk van zijn moeder. De meeste mensen in Provo zijn streng gelovig, dus in overleg met zijn familie komt de biseksuele Tanner niet openlijk voor zijn geaardheid uit. Als hij zijn diploma heeft, wil hij
    gaan studeren aan een universiteit buiten het religieuze Utah.

In zijn laatste semester komt hij met zijn beste vriendin Autumn in een speciale werkgroep van meneer Fujita waarin alle leerlingen een boek moeten schrijven. Bij de eerste bijeenkomst wordt bekend dat de klas dit jaar ook advies krijgt van Sebastian Brother, die vorig jaar meedeed aan deze werkgroep en wiens boek binnenkort wordt uitgegeven. Sebastian is de zoon van bisschop en erg geliefd in Provo.

Tanner heeft vier maanden om een boek te schrijven. Dat lijkt hem een makkie. Maar nog voor zijn eerste zin op papier staat, is hij stapelverliefd op Sebastian…