Recensie: Kinderen van de rivier RECENSIE

Recensie: Kinderen van de rivier – Lisa Wingate

In Kinderen van de Rivier combineert Lisa Wingate twee, op het eerste gezicht totaal verschillende, verhaallijnen. Het eerste verhaal speelt zich af in Memphis in het jaar 1939 en gaat over de 12-jarige Rill Foss, een meisje dat samen met haar ouders, broertje en zusjes op een woonark op de rivier de Mississippi woont. Maar wanneer haar vader hun hoogzwangere moeder op een stormachtige nacht voor medische hulp naar het vasteland moet brengen, staat Rill er alleen voor. Juist op dat kwetsbare moment duiken er vreemdelingen op die kwaad in de zin hebben.

De tweede verhaallijn speelt zich af in Aiken, South Carolina en gaat over Avery Stafford. Avery is de dochter van een belangrijke senator en haar leven lijkt wel een sprookje: ze heeft een succesvolle carriere, een lieve verloofde, en haar familie heeft veel aanzien. Maar wanneer ze plotseling wordt geconfronteerd met verontrustende informatie over haar familie is ze vastbesloten om de zaak tot op de bodem uit te zoeken. Uiteindelijk blijkt er toch een verband te bestaan tussen de verhalen van Rill en van Avery.

Kinderen van de Rivier is een aangrijpende historische roman, misschien des te meer omdat het verhaal dat Lisa Wingate zo mooi heeft neergepend, gebaseerd is op het waargebeurde verhaal van weeshuisdirecteur Georgia Tann, die kinderen uit arme gezinnen ontvoerde en ze vervolgens voor een flinke zak met geld aan rijke gezinnen verkocht. Het is als lezer praktisch onmogelijk om niet geraakt te worden door de gruwelijke gebeurtenissen in het weeshuis en het schrijnende lot van Rill en haar broertje en zusjes. Hoe gruwelijk en schandalig de gebeurtenissen die in Kinderen van de Rivier naar voren komen ook zijn, toch wil je elke keer weer weten of en hoe Rill er in slaagt de tegenslagen die op haar pad komen te verwerken. Haar moed en doorzettingsvermogen zijn inspirerend.

Wat het boek verder erg spannend maakt, is de afwisseling tussen de twee verhaallijnen. Enerzijds het tragische verhaal van de jonge Rill, en anderzijds het verhaal van Avery die haar familiegeschiedenis in duikt om te achterhalen wat zij met alle schandalen rondom de Tennessee Children’s Home Society te maken heeft. Naarmate het verhaal vordert krijgt Avery steeds meer inzichten in het verleden van haar familie en leert ze ook steeds meer over zichzelf. De ontluikende romance tussen Avery en Trent brengt ook een beetje lucht in het verhaal, anders was het boek waarschijnlijk wel een beetje te zwaar geworden. Heel knap hoe Wingate er in slaagt om op deze manier een evenwicht te creëren.

Verder voelt het boek door de verhaallijnen die elkaar afwisselen bijna als een aaneenschakeling van cliffhangers, en dat maakt dat je Kinderen van de Rivier het liefst in één ruk uit wil lezen.

Kinderen van de rivier

1  2  3  4  5

"Kinderen van de rivier' van Lisa Wingate begint in Memphis in 1939. De twaalfjarige Rill leidt met haar broertje en zusjes een zorgeloos leven op een woonboot aan de Mississippi. Dan slaat het noodlot toe: de kinderen worden ontvoerd en komen terecht in een weeshuis. Daar zijn ze overgeleverd aan de grillen van een wrede directrice. De jonge Rill doet er alles aan om haar broertje en zusjes bij elkaar te houden.
    In het South Carolina van nu leidt de rijke Avery Stafford een geweldig leven. Een toevallige ontmoeting dwingt haar om haar familiegeschiedenis onder de loep te nemen, er blijkt meer verzwegen te zijn dan ze ooit had kunnen vermoeden. "Kinderen van de rivier' is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van weeshuisdirecteur Georgia Tann, die kinderen uit arme gezinnen ontvoerde en verkocht aan rijke families.