Recensie: De ommegang RECENSIE

Recensie: De Ommegang – Jan van Aken

Zijn ommegang werd onze ommegang

Wie het aandurft de lijvige geschiedenisroman van Jan van Aken te pakken en open te slaan, zal niet bedrogen uitkomen. De ommegang beschrijft het intrigerende verhaal van de jonge Isidorus. Zijn verhaal start in het jaar 1373 en daarin neemt hij de lezer mee naar de rijke geschiedenis van Europa en haar buurgebieden. Van Aken slaagt erin een rijk, gevarieerd en complex verhaal zó te beschrijven dat het voor eenieder aantrekkelijk en vlot aandoet. De ommegang is de ruim 600 bladzijden meer dan waard!

Van Aken neemt de lezer mee naar een duistere kelder waar een man zit: Isidorus. Die gevangene neemt je vervolgens mee naar het jaar 1373 waar zijn verhaal begint. Isidorus wordt, wanneer hij een baby is, te vondeling gelegd en abt Robert en Giles vinden hem. Hij wordt opgevoed tussen de geiten en leert het leven kennen. Al snel leert hij van Giles lezen en schrijven en zo wordt een niet te verzadigen nieuwsgierigheid aangewakkerd. Isidorus trekt de omgeving in en vindt met Osbert een bibliotheek. Het opent een nieuwe wereld voor Isidorus en geprikkeld door de bouwkunde, besluit hij zijn grenzen te verleggen: hij trekt naar Oxford, om later naar Frankrijk te gaan. Hij volgt diverse opleidingen die bepalend zullen zijn voor de rest van zijn leven.

Keer op keer wordt de vertelling van Isirodus op prachtige wijze onderbroken met de verhalen van een Isidorus verder in het verhaal. Hij trekt met Lorea en vader Maelgys naar Konstanz. Beetje voor beetje vertelt hij het meisje het verhaal dat hij ook aan de lezer kwijt wil.

Als lezer zit je vanaf de eerste letter vast aan het verhaal van Isidorus. De soms prachtig opgebouwde zinnen, ‘Het duister is een dankbaar canvas, een glad houtpaneel waarop mijn verbeelding kan schilderen.’, creëren samen met de sterke couleur locale een waar genot om in je op te nemen. Van Aken maakt een decor dat perfect past in de tijdgeest, maar tegelijkertijd niet geheel nieuw aandoet voor de lezer. Zijn personages zijn daarbij ook niet compleet wereldvreemd voor de lezer van nu. Zowel Isidorus als elk ander figuur uit het boek bezit eigenschappen die de mens van nu ook bij zich draagt: liefde, haat, angst, onzekerheid, nieuwsgierigheid.

Met die gegevens, én de gegevens uit het verleden van Europa en andere continenten, creëert Van Aken een rijk verhaal dat aan een scala van thema’s uit de geschiedenis rechtdoet. Impliciet en expliciet maakt de auteur onder andere homoseksualiteit, geletterdheid, de strijd tussen Engeland en Frankrijk, andere culturen en machtsmisbruik bespreekbaar.

Dit zorgt er vrijwel direct voor dat De ommegang niet alleen een sterk verhaal betreft Isidorus bevat, maar ook een thematisch interessante inslag heeft.

Terwijl je als lezer continu op zoek bent naar de reden achter het gevangenschap van Isidorus, en eigenlijk niet kunt wachten op het moment dat dit bekend wordt, geniet je tevens van alle geschiedenisgebeurtenissen en de rijkheid die het verhaal daarin met zich mee heeft gebracht. Van Aken gaat letterlijk en figuurlijk vele grenzen over, en als lezer ga je mee. De ommegang is daarmee een roman om niet te vergeten. Van Aken laat zien het schrijven van een geschiedenisroman ruim onder de knie te hebben!

Recensie: De Ommegang – Jan van Aken

De ommegang

Jan van Aken

27 februari 2018

ISBN 9789021403939
    Uitgever Querido
    628 pagina's

Querido

1  2  3  4  5

In het vroege voorjaar van 1415 heeft de geheugenkunstenaar en magister Isidorus van Scarborough een ontmoeting die zijn leven totaal verandert. Isidorus’ zoektocht naar kennis, die hem al tot aan de rand van de wereld had gebracht, is daarmee voltooid. Hij besluit met zijn verworven inzichten naar het Duitse stadje Konstanz te reizen, waar op dat moment de groten der aarde bijeenkomen om Europa van de ondergang te redden. Maar zullen ze luisteren naar de ideeën van Isidorus?
    De ommegang is een meeslepende historische roman over de mogelijkheden en beperkingen van het geheugen, met op de achtergrond het Concilie van Konstanz, dat plaatsvond op initiatief van koning Sigismund: een bepalende episode in de Europese geschiedenis.