Recensie: Verraad RECENSIE

Recensie: Verraad – J.D. Robb

Verraad is alweer het twaalfde boek over inspecteur Eve Dallas geschreven door J.D. Robb (a.k.a. Nora Roberts). In dit deel heeft Eve te maken met een moordenaar die een persoonlijke vete lijkt te hebben tegen Roarke, de man van Eve. In het Palace Hotel, het hotel waar Roarke de eigenaar van is, wordt een kamermeisje dood gevonden. De manier waarop ze is vermoord komt overeen met de stijl van een huurmoordenaar die al vele doden op zijn geweten heeft. Maar er is iemand die aan de touwtjes trekt. Iemand die de huurmoordenaar ingehuurd heeft en die het waarschijnlijk niet voorzien heeft op het kamermeisje, maar op Roarke zelf.

Ook dit twaalfde deel van J.D. Robb draait weer om inspecteur Eve Dallas en haar man Roarke. Voor de mensen die nog nooit een boek van J.D. Robb hebben gelezen is Verraad heel goed los te lezen. Echter verwijst de schrijver wel een aantal keer terug naar gebeurtenissen uit eerdere delen. Het is uiteraard het leukst als je de eerdere delen gelezen hebt en deze verwijzingen begrijpt. Aan het begin van het boek is weer een kort dossier te lezen over Eve Dallas, haar achtergrond speelt namelijk een belangrijke rol in alle boeken. Voor de vaste lezers van J.D. Robb wordt het geheugen weer even opgefrist met dit dossier over Eve en de nieuwe lezers maken op deze manier meteen kort kennis met dit hoofdpersonage.

De schrijfstijl van J.D. Robb is heerlijk. Ze weet voldoende van politiezaken af om het boek realistisch te maken, maar nergens wordt het langdradig of saai. Ze weet dit heel goed te doseren waardoor het boek heerlijk doorleest en je het zó uit hebt. Daarnaast komen in dit deel ook de persoonlijke levens van de hoofdpersonen weer aan bod. Zo wordt er zeker een focus gelegd op de relatie van Eve en Roarke, maar ook voor Peabody, de assistent van Eve is een wat grotere rol weggelegd. In Verraad komt haar relatie met McNab, een andere politieagent, aan bod en alle perikelen die daarbij horen. Doordat je van meerdere hoofdpersonen ook meeleest met hen privélevens krijg je steeds meer een band met alle personen en worden de karakters echt driedimensionaal. Dit heeft J.D. Robb ontzettend goed gedaan.

Zoals al gezegd is dit onderhand al het twaalfde deel van de serie over Eve Dallas en dat is ook wel te merken. Een minpunt aan dit boek is dat het langzaamaan toch wel een beetje als een herhalingsoefening begint te voelen. Toegegeven; het verhaal is heel leuk, maar weer heeft Roarke ermee te maken en wordt hij betrokken bij de zaak. Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt en als lezer vraag je je soms wel af hoe groot de kans is dat hij er zo vaak bij betrokken wordt aangezien hij geen agent is. Daarnaast is het verhaal vermakelijk, maar een echt grote plottwist zit er dit keer niet in. Het verhaal is in dat opzicht wel ietwat voorspelbaar en dat is jammer. Daarnaast worden sommige losse eindjes niet helemaal aan elkaar geknoopt waardoor de lezer achterblijft met vragen. Ook dit is jammer.

J.D. Robb weet met Verraad een vermakelijk boek neer te pennen die je snel uitleest. De schrijfstijl is heerlijk en alle bekende karakters komen terug. We leren wat meer over de persoonlijke levens van Eve en Roarke, maar ook over Peabody en McNab. Toch krijg je als lezer het gevoel dat dit boek in herhaling valt en dat is jammer. Desalniettemin krijgt het boek van mij 3 hartjes.

Recensie: Verraad – J.D. Robb

Verraad

1  2  3  4  5

In het luxueuze Palace Hotel van Roarke, de man van Eve Dallas, wordt een kamermeisje gewurgd gevonden in kamer 4602. De moordenaar lijkt Sly Yost te zijn, die vaak door de elite wordt ingehuurd. Eve kent hem maar al te goed, maar dat helpt haar niet bij het oplossen van deze zaak.

Daarbij is er nog iemand bij het noodlot van het kamermeisje betrokken. Iemand die een persoonlijk motief heeft dat verstrekkende gevolgen kan hebben. Eve moet er rekening mee houden dat het echte doelwit van de moordenaar haar eigen man is, Roarke…

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane