Recensie: Gena en Finn RECENSIE

Recensie: Gena & Finn - Hannah Moskowitz en Kate Helgeson

‘Ik wil niet dat er iemand is die echt alles van me weet. Iedereen weet een stukje, alleen wat hij moet weten, dat lijkt me het makkelijkst voor iedereen.’

Gena & Finn hebben elkaar nog nooit in het echt gezien. Het enige wat ze gemeen hebben is de serie Up and Below. Gena schrijft blogs en fanfictie en Finn maakt vooral tekeningen. Gena en Finn zijn bijna het tegenovergestelde van elkaar. Gena heeft een gesloten persoonlijkheid. Ze houdt mensen op afstand en heeft veel geheimen. Finn daarentegen is open over alles tegen iedereen. Ze heeft het perfecte vriendje, maar ze twijfelt of ze al klaar is om te settelen. Op het internet vinden Gena en Finn elkaar en hun contact wordt steeds hechter. Wanneer de dingen in het echte leven niet meer zo lekker lopen, groeit er tussen Gena en Finn een bijzondere vriendschap.

De lay-out van Gena & Finn is heel anders dan andere boeken. Het verhaal is opgebouwd uit e-mails, sms-berichten, dagboekfragmenten en blogposts. Hierdoor is het verhaal uitnodigend om te lezen, waardoor het boek makkelijk en snel uit te lezen is. De vriendschap van Gena en Finn is tot stand gekomen door het fandom van hun favoriete serie. Het onderwerp van het boek was erg origineel en het was interessant om over de liefde van Gena en Finn voor hun fandom te lezen. In het begin van het boek ligt de nadruk veel op het fandom en naarmate het boek vordert ziet de lezer steeds meer dat het echte leven vervlochten wordt met het fandom.

Voor lezers die houden van een fandom en fanfiction is het boek Gena & Finn ontzettend herkenbaar. Tevens de reacties van mensen die niet bij het fandom horen, zijn ook erg treffend. De conversaties tussen Gena en Finn kwamen erg realistisch over, omdat ze het over onderwerpen hadden waarover tieners vaak praten. Het was geen geromantiseerd verhaal, iets wat bij Young Adult boeken nog wel eens voor wil komen. Helaas kwam het einde van het boek komt nogal uit de lucht vallen en past totaal niet bij het verhaal. Het is net alsof het einde van het verhaal door een ander geschreven is. Hierdoor blijft de lezer achter met een verward en ontevreden gevoel.

Gena & Finn van Hannah Moskowitz en Kate Helgeson is een bijzonder verhaal over een bijzondere vriendschap. Op sommige punten zou het boek beter uitgewerkt kunnen worden, maar het originele onderwerp en lay-out van het boek maken veel goed. Het is zeker geen oppervlakkig verhaal, naast dat het verhaal het nodige over een fandom vertelt, gaat het verhaal ook over vriendschap, verlies en geestelijke ongezondheid. Het is een heerlijke Young Adult, voor een lezer die een keer wat anders wil lezen!

Gena en Finn

1  2  3  4  5

Gena en Finn zouden elkaar nooit hebben leren kennen als ze niet allebei fan geweest waren van dezelfde televisieserie. De achttienjarige Gena is een populaire blogster die zich staande probeert te houden als eerstejaars aan de universiteit. De tweeëntwintigjarige Finn probeert de eindjes aan elkaar te knopen in een grootstad en vraagt zich ondertussen af hoe het verder moet met haar vriendje. Hoe verschillend ze ook zijn, de meisjes beseffen dat hun relatie dieper gaat dan de fanfictie die ze online schrijven. Als het noodlot toeslaat en Gena's leven overhoop gooit, kan enkel Finn haar helpen. En ook dat gaat niet zonder slag of stoot.

E-mails, sms-berichten, dagboekfragmenten en blogposts vertellen het verhaal van Gena en Finn, een verhaal van digitale vriendschap en liefde.