Recensie: De indoor moestuin RECENSIE

Recensie: De indoor moestuin – Zia Allaway

Wil je je eigen groente en fruit kweken, maar heb je geen tuin? Geen probleem: De indoor moestuin laat je zien hoe je de lekkerste gewassen teelt, die er ook nog eens fantastisch uitzien, gewoon in huis! Met De indoor moestuin van Zia Allaway leer je stapsgewijs hoe je binnenshuis een hele reeks groente, fruit en kruiden kunt opkweken, het hele jaar door.

Boeken over tuinieren zijn hot en happening, vooral waar het gaat om moestuinen. Iedereen wil immers de meest eerlijke en verse groenten en fruit op zijn bord, want eten met het ritme van de seizoenen, daar kan bijna niemand nog omheen. Maar wat als je op een flatje woont met weinig of geen buitenruimte of gewoon een paar vorstgevoelige gewassen binnenhuis wilt telen. Ook voor die groep is er nu een oplossing, kweek ze gewoon binnen! Na een inleiding waarin de schrijfster aandacht besteedt aan de planning van een indoor moestuin - met andere woorden wat moet op welke plek en waar (vooral) niet komen - komen onderwerpen als soorten potten en de beste gewassen voor binnen aan bod. Redelijk zware kost om door te nemen en dat is ook niet nodig. Het handigst is om eerst een project (of groente) te kiezen en vervolgens terug te kijken welke plek, pot etc. e.e.a. nodig heeft.

De indoor moestuin laat zich prima op die manier gebruiken, een boek om van voor tot achter uit te lezen is het zeker niet; daarvoor geeft het te veel feitelijke informatie. De projecten zijn echter leuk en goed uitvoerbaar. Bij het begin van elk project wordt aangegeven voor welk niveau deze geschikt is. Zo kun je leren een cocktailbar, inclusief kruiden en vruchten te maken of hoe je bijvoorbeeld een kruidig blad op tafel zet. Laatstgenoemde vraagt wel om een flink gat in de tafel te zagen, maar dan heb je wel je eigen pluktuintje onder handbereik.

De indoor moestuin van Zia Allaway is een mooi vormgegeven boek, dat bol staat van de informatie en daarmee soms wat rommelig aandoet. De veelheid aan onderwerpen, feiten en projecten roept op het af en toe eens door te bladeren om inspiratie op te doen, maar niet om van a tot z door te lezen. De foto’s zijn echter erg aanstekelijk en de auteur heeft duidelijk een hoop kennis van zaken. Leuk boek om aan een vriendin cadeau te doen tijdens bijvoorbeeld een housewarming, daar leent het zich bij uitstek voor.

De indoor moestuin

1  2  3  4  5

Een boek vol verrassende manieren om groente, kruiden en fruit in huis te kweken: haal de moestuin in huis!

Wil je je eigen groente en fruit kweken, maar heb je geen tuin? Geen probleem: De indoor moestuin laat je zien hoe je de lekkerste gewassen teelt, die er ook nog eens fantastisch uitzien - gewoon in huis! Dankzij de prachtige illustraties en stapsgewijze instructies kun je in huis zelf citroengras en pluksla kweken. Zelfs een sinaasappelboompje behoort tot de mogelijkheden. Van kruiden in hang potten tot microgroente in muffinvormpjes, de stijlvol opgekweekte gewassen smaken net zo goed als ze eruitzien.
    Met De indoor moestuin kun je binnenshuis een hele reeks kruiden, groenten, eetbare bloemen en vruchten opkweken tot ze oogstrijp zijn - het hele jaar door.