Recensie: Wish you were here RECENSIE

Recensie: Wish you were here – Evelien de Vlieger

Hazel gaat te werken als au pair in Engeland. Hier gaat ze voornamelijk heen om haar gebroken hart te verwerken. Ze komt terecht in een gezin waarvan de moeder is weggelopen. De moeder in het gezin zag het allemaal niet meer zitten, en wilde niets liever dan rust. Het was toen Hazel’s taak om te passen op het zevenjarige zoontje, Isaac, en een baby. Alhoewel ze maar voor een maand in het gezin zit, voelt ze zich wel erg betrokken geraakt. Echter heeft het gezin hun moeder en vrouw nodig, en Hazel vindt dat de moeder het niet kan maken om zo lang weg te blijven. Hazel besluit haar te gaan zoeken en haar te vinden.

Wish you were here is niet zoals elk ander boek in het Young Adult-genre. Het kan eerder worden gezien als ‘echte’ literatuur, omdat het boek op een heel volwassen manier is geschreven. Niet dat er gebruik wordt gemaakt van moeilijke woorden en dergelijke. Evelien de Vlieger deed dit door de zinnen die zij op papier schreef goed in elkaar te zetten. Het boek is hierdoor mooi geschreven. Een nadeel hiervan wel is, is dat het boek wat langzamer leest dan andere Young Adult-boeken. Van een luchtige schrijfstijl is geen sprake, wat het effect op mij had dat ik dit boek niet zag als een boek waar ik snel doorheen kon komen. Sterker nog, als lezer kan je merken dat je het gevoel krijgt dat je het boek even aan de kant wil leggen, om er op een later moment weer in te beginnen.

Dit boek volgt de achttienjarige Hazel, een meisje met liefdesverdriet. Als lezer krijg je niet direct te weten waarom ze liefdesverdriet heeft, dit wordt door het boek heen duidelijk gemaakt. Sterkt nog, je krijgt in het begin niet eens te weten wie haar liefde is geweest! Ze refereert er naar als B. Dat is het enige wat je krijgt: B. Voor de rest weet je niks. Echter laat ze gedurende het verhaal langzaam maar zeker dingen los over B. Ze probeert deze B te vergeten, en dat lijkt aardig te lukken. Wish you were here laat je een kijkje nemen in het leven van een au pair. Zo kom je er ook achter dat je als au pair niet alleen maar hard moet werken, maar dat er ook plek is voor rust. Er was een bepaalde pub waar alle au pairs samenkomen. Hier leert Hazel veel nieuwe mensen kennen, wat erg leuk voor haar is.

Het verhaal zelf was bijzonder. Ja, ik denk dat dat de juiste benaming is voor dit boek. Niet alleen krijg je als lezer dit gevoel door de schrijfstijl van Evelien de Vlieger, maar ook door de dingen die plaatsvinden. Zo blijkt Hazel het erg goed te kunnen vinden met het zevenjarige zoontje in het gezin, Isaac. Isaac is een eigenaardig jongetje dat nergens naartoe gaat zonder zijn huisdier. Zijn huisdier is een slak. Hij heet Frank. Maar niet alleen de personages, ook de hele situatie waar het gezin in zit voelt bijzonder (raar) aan. Ik bedoel, als moeder kan je toch niet opeens de koffers pakken en vluchten, omdat je het even niet meer ziet zitten? Wanneer Hazel vragen over haar stelt aan de vader in het gezin, de man van de moeder, heeft hij vage antwoorden. Gedurende het lezen wil je dus zeker wel te weten komen wat er precies met de moeder is gebeurd, en waar ze naartoe is gegaan.

Wish you were here is een prima verhaal dat mooi is geschreven. Echter leest het niet fijn weg en is het verhaal een beetje te vreemd. Het is dus een oké boek om tussendoor te lezen.

Wish you were here

1  2  3  4  5

Stel: je bent achttien en je hart is gebroken. Wat doe je dan? Werken, vindt Hazels moeder. En zo belandt Hazel als au pair in een Engelse badstad. Maar kan ze wel voor een baby en een eigenwijs jongetje van acht zorgen? En waar is de moeder van de kinderen eigenlijk? Hazel heeft wel wat beters te doen dan een gezin redden. Treuren om haar Grote Liefde, vooral. Maar als de berichten op haar telefoon uitblijven en de kinderen hun moeder echt nodig blijken te hebben, gaat ze naar haar op zoek.
    Een avontuurlijk verhaal vol troostrijke humor. Met in de bijrollen: God, een geleende auto en de Italiaanse Elvis Presley.