Recensie: De wilde heks 5 - Het labyrint van het verleden RECENSIE

Recensie: De wilde heks 5 Het labyrint van het verleden - Lene Kaaberbøl

Het labyrint van het verleden is al weer het vijfde en een na laatste deel van de fantasy-serie De wilde heks van Lene Kaaberbøl. Hoofdpersoon van de boeken is Clara, een meisje van 13 dat nog niet zo lang weet dat ze een wilde heks is. Haar moeder heeft zich hier lange tijd tegen verzet, maar heeft zich inmiddels bij het onvermijdelijke neergelegd. Het vorige deel eindigde vrij triest met de vader van Clara die in het ziekenhuis belandde, tante Isa en andere wilde heksen versteend lijken te zijn en Kat, de wilde vriend van Clara die dood ging.

Het labyrint van het verleden begint met een grote ramp. Clara staat er nu alleen voor. De ravenmoeders kunnen haar niet meer helpen, zij moet hen helpen om de laatste twee raven uit de Ravenvallei te redden. Het wordt een wilde, gevaarlijke tocht. ‘Daarom voelde het alsof we al honderd jaar liepen. Het was net alsof we door water waadden. Of iets wat nog dikker was dan water – olie misschien. Lauwe kleverige olie die druk uitoefende. In mijn oren, tegen mijn slapen in mijn neus en mond.’

Het is duidelijk dat er iets staat te gebeuren, wat niet goed is. Maar niemand kan er goed de vinger op leggen. Wat is er aan de hand en wie is hier verantwoordelijk voor? Magie en tijd spelen in Het labyrint van het verleden een belangrijke rol. ‘… als je iets doet wat echt heel groots is – iets magisch dus – gebeurt er iets met de tijd. Het is alsof die langzamer verstrijkt of zelfs een paar seconden stil blijft staan.’

Een belangrijke vraag door de hele serie heen is het onderscheid tussen goed en slecht. Clara vraagt zich voortdurend af wie ze kan vertrouwen, wie haar vrienden zijn en wie haar vijanden. ‘… iemand die doet alsof ze een vriendin is, maar dat niet is …’ Ze heeft Oscar, haar vriend die geen wilde heks heeft maar wiens bloed wel vermengd is geraakt met het hare. En ze heeft Kahla, maar Kahla is verbitterd omdat ook haar vader is versteend én haar moeder al jaren geleden is verdwenen.

In het hele boek hangt een drukkende en dreigende sfeer. Lene Kaaberbøl is enorm goed in sfeerbepalende beschrijvingen, want zodra de hoofdpersonen even op een (vermeend) veilige plek zijn voel je de geborgenheid toenemen en wordt het verhaal lichter.

Het labyrint van het verleden is qua leesniveau geschikt voor kinderen vanaf 10 jaar, maar voor een deel van de tienjarigen zal het nog te spannend en onheilspellend zijn. Dit heeft te maken met de sfeer, maar ook met de gebeurtenissen en de onprettige dieren zoals levensgrote bloedzuigers. Het verhaal is echt heel spannend en de magie in dit boek komt voort uit de natuur.

Je zou de boeken van de serie De wilde heks los van elkaar kunnen lezen, maar de voorgaande delen gelezen hebben is wel zo fijn. Het verhaal gaat namelijk gewoon door zonder korte terugblik. Het wordt steeds lastiger om zonder voorkennis te begrijpen waar de wilde wereld voor staat. Natuurkrachten, magie, liefde voor dieren zijn een paar hoofdthema’s, maar daarmee kom je nog niet tot de kern. Nog één deel, daarin volgt (hopelijk) de ontknoping van het avontuur.

De wilde heks 5 - Het labyrint van het verleden

1  2  3  4  5

Clara staat er nu alleen voor. De ravenmoeders kunnen haar niet meer helpen. De rollen zijn omgedraaid: zij moet hen helpen om de laatste twee raven uit de Ravenvallei te redden. Het wordt een wilde, gevaarlijke tocht. Wie is vriend en wie is vijand?

Het labyrint van het verleden is het vijfde deel in deze reeks over Clara, over haar liefde voor dieren en haar strijd om te overleven in een wereld waar magie allesbehalve kinderspel is.