Recensie: Spellslinger 2 - Schaduwzwart RECENSIE

Recensie: Spellslinger 2 Schaduwzwart – Sabastien de Castell

Harry? Wie? Na het lezen van het tweede deel van de Spellslingerserie Schaduwzwart, zal je Harry Potter officieel niet meer (willen) kennen. ‘Ik wilde schrijven over wat er gebeurt, als je erachter komt dat je niet speciaal bent.’ gaf auteur Sebastien de Castell aan in een interview. En dat is nu juist de reden waarom Schaduwzwart zulk heerlijk leesmateriaal is. Boordevol magie met een hoofdpersonage, waar meer mis dan goed gaat. Heerlijk imperfect zoals jij en ik en daarom prettig toegankelijk.

Vier maanden nadat Kellen zijn bevolking is ontvlucht, blijkt hij nog slechter te zijn in overleven als vogelvrijverklaarde dan als magiër. En dat zijn enige bondgenoten een opschepperige kaartspeler en een stelende eekhoornkat zijn, helpt ook niet al mee. Of misschien is dat wel de enige reden waarom hij nog leeft.

Dan ontmoet hij Seneira, een geblinddoekt meisje dat niet blind is. Haar geheimen betrekken Kellen bij een samenzwering van magie, chantage en moord. Wat is er met haar aan de hand en is ze te redden? Of juist reddeloos verloren? Het is aan Kellen om de magiër te vinden die verantwoordelijk is voor de slachtoffers van deze mystieke plaag, beter bekend als het schaduwzwart... Kan hij op zijn verstand vertrouwen om in leven te blijven in het land van de Zeven Zanden?

Naast een hoofdpersonage waar de lezer zich gemakkelijk mee kan identificeren, biedt Schaduwzwart vele andere intrigerende personages. De meest komische is wel de steelgrage en uiterst kleurrijke Eekhoornkat Reichis, die graag kelen doorbijt, baddert en gek is op boterkoekjes. Hij doet zijn best om bedreigend over te komen, maar wordt beschamend roze, wanneer je hem een complimentje geeft. Uiteindelijk kun je als lezer niets anders dan ook een eekhoornkat voor je verjaardag willen. Ook Ferius, die er een gewoonte van maakt om Kellen uit benarde posities te redden, intrigeert en blijft eigenlijk in het gehele verhaal geheimzinnig. Dit zorgt voor veel vragen, wat naast alle gebeurtenissen rondom de besmetting van Schaduwzwart en de jacht op Kellen, zorgt voor een goed opgebouwde spanningsboog. Ook bevat het boek een flinke dosis humor en fantasie. Dat laatste wordt vooral zichtbaar door de vele magische elementen en de beschrijving van de verschillende levenspaden.

Schaduwzwart heeft een prachtige omslag, die doet denken aan een speelkaart. Het trekt ook gelijk de aandacht en geeft goed de verwachting weer van de inhoud van het verhaal. Wel is het ontzettend jammer dat de Nederlandse uitgever ervoor gekozen heeft, om het eerste deel in een hardcover en het vervolg in een paperbackeditie uit te brengen. Dat staat toch minder mooi in de boekenkast. Het verhaal is onderverdeeld in korte hoofdstukken en het boek leest heel gemakkelijk weg, ondanks de diverse magische termen. Het verhaal wordt afgewisseld met de omschrijving van de verschillende paden. Leuk detail is, dat dit terugkomt in het nawoord van de auteur.

Concluderend is Schaduwzwart een logisch vervolg op Vogelvrij en een aanrader voor mensen die van Harry Potter houden, of juist niets met de boeken van J.K. Rowling hebben. Houdt je van toegankelijke, maar bijzondere, eigenwijze en intrigerende personages in een verhaal boordevol humor en magie? Dan zijn de boeken van Sabastien de Castell het volgende leesvoer wat je op moet pakken.

Schaduwzwart

1  2  3  4  5

Vier maanden nadat Kellen zijn bevolking is ontvlucht, blijkt hij nog slechter te zijn in overleven als vogelvrijverklaarde dan als magiër. En dat zijn enige bondgenoten een opschepperige kaartspeler en een stelende eekhoornkat zijn, helpt ook niet al mee.

Dan ontmoet hij Seneira, een geblinddoekt meisje dat niet blind is. Haar geheimen betrekken Kellen bij een samenzwering van magie, chantage en moord. Het is aan Kellen om de magiër te vinden die verantwoordelijk is voor de slachtoffers van deze mystieke plaag, beter bekend als het schaduwzwart... Kan hij op zijn verstand vertrouwen om in leven te blijven in het land van de Zeven Zanden?