Recensie: Voor de moesson RECENSIE

Recensie: Voor de moesson – Dinah Jefferies

De 29-jarige Britse Eliza Fraser gaat in 1930 een jaar naar de prinselijke staat Juraipore in Brits-Indië. Als vrouwelijke fotografe maakt ze foto’s van de koninklijke familie voor de archieven. Al snel blijkt er meer tramalant in de familie te zijn dan het uiterlijk doet voorkomen. En dan nog hun grote cultuurverschillen, waardoor alles mis lijkt te gaan. Gelukkig is prins Jayant er voor Eliza om haar wegwijs te maken. Terwijl ze samen de omgeving verkennen en op zoek gaan naar de mooiste plaatjes, ontdekken ze een onverwachte verbondenheid met elkaar. Zijn de verschillen te groot of kunnen ze samen tot een gulden middenweg komen?

Voor de moesson, de nieuwste roman van Dinah Jefferies, leest als een historische wereldreis. Je gaat niet alleen naar een prachtige exotische plek op aarde, maar ook nog eens terug in de tijd. Een tijd waarin er in Brits-Indië veel sociale onrust heerst. De machtsstrijd tussen de Britten, prinsdommen en revolutionairen, zoals Gandhi, loopt af en toe hoog op en Eliza zit daar als vreemde eend in de bijt tussenin.

De setting van het verhaal wordt uitvoerig beschreven, waardoor je in het zonnetje die Indiase woestijn zelfs bijna kan ruiken. Het Indiase landschap is zeer gevarieerd en Dinah Jefferies weet daar goed op in te spelen. Elk aspect, zo gedetailleerd als je je maar bedenken kunt, heeft zijn rol in het verhaal. Maar uiteindelijk draait het allemaal om de moesson. De moesson is de halfjaarlijkse regenbui, die in de tropen hoop en verlichting brengt. De opbouwende spanning van het verhaal loopt samen met de drukkende hitte van het weer. Deze combinatie leidt tot een prachtige uitbarsting van deze moesson én het plot.

Ondanks dat het verhaal zich al een tijdje geleden afspeelt, 1930, is het toch zeer modern. Als vrouwelijke fotografe is Eliza haar tijd ver vooruit, zeker in het zeer traditionele India. Ze doet er alles aan om het gat tussen hun culturen te overbruggen, maar de ene beschuldiging volgt de andere. Eliza moet zich in alle hoeken en gaten wringen om staande te blijven en als lezer hoop je alleen maar dat het haar lukt.

In Voor de moesson komen veel verschillende karakters voor, wat het verhaal in het begin moeilijk maakt. Ook de Indiase namen zijn lastig uit elkaar te houden als je daar niet thuis in bent. Toch wordt alles heel duidelijk en uitgebreid uitgelegd, waardoor niet alleen Eliza veel leert, maar de lezer ook.

Het verhaal van Voor de moesson zit goed in elkaar. Het boek is romantisch, mysterieus en geeft gehoor aan maatschappelijke problematiek. Het verlangen van Eliza naar vriendschap, zonder zichzelf open te stellen, is wel eens vermoeiend. Ook is het heel erg jammer dat de gedetailleerde beschrijvingen soms niet helemaal goed aansluiten op de gesproken tekst. Toch mag dat de pret niet drukken!

Kortom, Voor de moesson van Dinah Jefferies is een heerlijke (literaire) roman met een combinatie van liefde, vernieuwing, kritiek en hoop. De manier waarop de twee zeer verschillende culturen met elkaar in contact komen, is prachtig beschreven. Het verhaal en de setting zijn in dit boek één geworden, waardoor Voor de moesson een sterk verhaal is, wat absoluut gelezen zou moeten worden!

Voor de moesson

1  2  3  4  5

1930, Rajputana, India. Sinds de dood van haar man zijn de 29-jarige fotografe Eliza en haar camera onafscheidelijk. Wanneer de Britse overheid haar naar een van de Indiase prinselijke staten stuurt om de koninklijke familie en het Indiase leven te fotograferen, neemt ze zich dan ook heilig voor er een succes van te maken. Maar wanneer Eliza bij het paleis arriveert, ontmoet ze daar de knappe en mysterieuze broer van de vorst, Jay. Zij wijst hem op de armoede van zijn mensen, terwijl hij haar aandacht vraagt voor de onrechtvaardigheden van het Britse regime.
    Maar gaandeweg ontdekken Eliza en Jay dat ze meer gemeen hebben dan ze op het eerste gezicht dachten, en komt bovendien de onthulling van een familiegeheim steeds dichterbij. Hun omgeving denkt daar echter anders over. Uiteindelijk zullen ze een keuze moeten maken; doen ze wat van hen wordt verwacht of volgen ze hun hart?
    Voor de moesson is een romantisch, hartverscheurend verhaal over een schijnbaar onmogelijke, allesoverrompelende liefde dat de lezer zal meevoeren en ontroeren.