Recensie: Björn zes berenverhalen RECENSIE

Recensie: Björn, zes berenverhalen – Delphine Perret

In dit verhalenbundel boekje Björn, zes berenverhalen geschreven door Delphine Perret vertaald door Edward van de Vendel, volgen we dus Björn, een gewone alledaagse beer die in het bos woont samen met zijn vriendjes. Er komen in de zes verhaaltjes verschillende dieren voorbij. Zo heb je o.a. de wezel, de das, de eekhoorn, de vos, de uil, de haas en de koolmees. In het bos gebeurt van alles, maar soms gebeurt er ook gewoon helemaal, helemaal niks.

Wat meteen opvalt bij dit kinderboek is dat alle pagina’s een mintgroene kleur hebben. Dit boekje heeft eigenlijk een heel eenvoudige opzet, mintgroene pagina’s met zwarte pen schetsen, die afgewisseld worden met korte stukjes tekst. Ook de kaft van dit hardcover boekje is eenvoudig, maar juist door de eenvoud, gecombineerd met de knal groene kleur weer opvallend. De beer Björn staat als mooie grote zwarte pen schets afgebeeld en meteen ontstaat daar al het beeld van een lieve, aandoenlijke beer.

In Björn, zes berenverhalen staan zes korte verhaaltjes. Je vindt een verhaaltje over de bank, carnaval, niets, het cadeau, een bril en het is tijd. Stuk voor stuk hele herkenbare verhaaltjes, waarin kinderen zich goed kunnen inleven. Het verhaal is eigenlijk heel simpel en luchtig geschreven waardoor ook kinderen die geen grote concentratie boog hebben ervan zullen genieten. Kleine kanttekening: heel af en toe staat er wel een moeilijk woord, maar eigenlijk is dit ook wel weer gemakkelijk uit te leggen tijdens het voorlezen of samen lezen. Dit boekje is daardoor dus ook prima geschikt voor de net beginnende lezertjes.

Ondanks dat de verhaaltjes simpel zijn, zitten er best wel wat mooie boodschappen in deze zes berenverhaaltjes. Hoe kijken dieren nu eigenlijk tegen de wereld aan? Moet alles altijd maar druk en hectisch zijn? Is gewoon jezelf zijn niet meer dan genoeg? Het zijn dan misschien geen extreem avontuurlijke verhalen, vol met actie, maar juist die alledaagse eenvoud maakt dit een bijzondere interessante, zelfs een beetje een filosofische verhalenbundel.

De zwarte pen schetsen zijn erg toepasselijk bij de tekst en op de één of andere manier ook een soort van aandoenlijk en schattig, maar tegelijk ook vaak vol met humor. Björn, zes berenverhalen is oorspronkelijk een Frans geschreven verhaal, maar de vertaler heeft echt uitstekend werk geleverd met deze vertaling, het is een mooi, compleet en vlot doorlopend verhaal geworden. Delphine Perret is een Franse auteur en illustratrice en bracht eerder ook in Nederland het boek Maurice de krokodil uit.

Kortom, Björn, zes berenverhalen is een ontzettend leuk en aandoenlijk kinderboek vol met mooie boodschappen. De zwarte pen schetsen zijn echt een toevoeging aan het verhaal. Eigenlijk hadden er nog wel veel meer verhaaltjes in dit boek mogen staan!

Björn

1  2  3  4  5

Dit is Björn.
    Björn is niet te lang en niet te kort. Hij is mooi dik. Björn is een blije beer, en hier en daar plakken de haartjes van zijn vacht wat aan elkaar, want honing eten zonder morsen is echt niet zo makkelijk.
    Björn woont in het bos. Samen met de wezel, de das, de eekhoorn, de vos, de uil, de haas en de koolmees. In het bos gebeurt van alles.
    En soms gebeurt er ook helemaal, helemaal niks.