Recensie: Kindsoldaat RECENSIE

Recensie: Kindsoldaat – Oscar van den Boogaard

Hermine en Edmond komen uit twee welgestelde en vooraanstaande families uit het grensgebied tussen Nederland en Duitsland. Ze worden halsoverkop verliefd en nemen hun intrek in familiekasteel Metternich. Aan het eind van de 19e eeuw wordt hier de tweeling Max en Nol geboren. Nol is vernoemd naar zijn Nederlandse grootvader Arnold, Max naar zijn Duitse Grosspapa Maximiliaan. Onbewust hebben hun ouders hiermee een onomkeerbare rolverdeling geschapen die hun hele toekomst én die van de volgende generaties zal bepalen. De jongens groeien op samen met hun buurmeisje Nora en zullen altijd een belangrijke rol in haar leven vervullen. Kindsoldaat laat je zien dat liefde (land)grenzen overstijgt en relaties niets te maken hebben met normen en waarden.

Oscar van den Boogaard heeft meerdere nominaties voor grote literaire prijzen op zijn naam staan en met dit boek bewijst hij wederom een ongelofelijk verteltalent te hebben. Kindsoldaat is een boek dat je vanaf de allereerste bladzijde bezighoudt. Vooral Hermine is een heerlijk personage om over te lezen. Haar vreugde om alledaagse gelukmomentjes maar ook haar verdriet tijdens de zwarte periodes in het leven kun je voelen. Eigenlijk zijn alle personages goed genoeg uitgewerkt om als lezer een band mee op te bouwen - hetzij positief of negatief - wat ervoor zorgt dat je meeleeft met alles wat er gebeurt.

Waarschijnlijk is dat ook de reden dat je zo teleurgesteld bent in Nora als je merkt dat ze net als haar moeder niet in staat is haar kinderen Maxim, Elsie en Fransje genegenheid te tonen. Ook kan ze hen geen voorbeeld geven van een gezonde en gelukkige relatie, want deze heeft ze zelf nooit ervaren. Het is pijnlijk en hartverwarmend tegelijk als er hierdoor een onacceptabele liefde tussen de oudste broer en zus opbloeit. Je hoopte dat Nora het beter zou doen als moeder, maar de geschiedenis herhaalt zich toch. Dit blijkt bij meer gebeurtenissen het geval te zijn… Het is wel een klein beetje vermoeiend om te zien dat de personages continu op zoek zijn naar hun eigen geluk, maar dit meteen weer in de waagschaal stellen op het moment dat ze het gevonden hebben. Dit komt niet heel erg realistisch over, in tegenstelling tot al het andere in dit boek.

De oneindige dialogen tussen verschillende familieleden zijn zo echt dat ze je elke keer weer blijven boeien. Het is heel duidelijk dat de aristocratische status van de familie gehandhaafd moet blijven, ondanks alles wat hen overkomt. Twee oorlogen worden er overleefd, maar iedereen betaalt een prijs. Hermine verliest een zoon, Nora trouwt niet met haar grote liefde – wie dat is laat ik voor het leesplezier nog even in het midden – en Elsie wordt niet grootgebracht in een veilig nest. Drie vrouwen, drie generaties en een veranderende wereld waaraan ze niet kunnen ontkomen.

Als Elsie in de jaren vijftig na meerdere verbroken verlovingen hopeloos verliefd wordt op prins Bernhard, bepaalt ze hiermee de koers voor de rest van haar leven. Tot de laatste pagina blijf je geboeid door alle familiebeslommeringen en (on)uitgesproken wensen en verlangens van de hoofdpersonen. Van den Boogaard is een meesterverteller die je bijna 600 pagina’s lang meeneemt naar een tijd die heel lang geleden aanvoelt, maar dat eigenlijk niet is. Ondanks dat de titel het misschien suggereert, bevat dit boek geen weergaloze actie of spannende passages. Kindsoldaat gaat in de eerste plaats niet over oorlog, maar over onmogelijke liefde.

Kindsoldaat

1  2  3  4  5

In Kindsoldaat ontrafelt Oscar van den Boogaard voor het eerst in zijn schrijversbestaan zijn eigen familieachtergrond. Een wereld van militairen, diepgewortelde stambomen en hypocriete mores die meer dan anderhalve eeuw omspant. Het is een weergaloze wraakoefening in de vorm van een bildungsroman. Het verhaal van vijf generaties speelt zich af tegen de achtergrond van een eeuw waarin de oude wereldorde na twee oorlogen definitief is verdwenen, maar in de familie nog volop nazindert.