Recensie: Het geluk RECENSIE

Recensie: Het geluk - Angelo Di Berardino

Wolf en Magnolia. Door een speling van het lot beiden op hetzelfde moment aanwezig op dezelfde weg in Frankrijk. Wolf mijmerend en filosoferend over zijn leven, rijdend in zijn luxueuze Porsche 911 Carrera 2. Magnolia in een geblust klein autootje, met haar gedachten gericht op haar thuiskomst. Geen van beiden op de hoogte dat hun leven zal veranderen.

‘Een hartverwarmende roman over liefde, lijden en het lot’. Met die zin wordt Het geluk van Angelo Di Berardino op de flaptekst samengevat. Gezien Di Berardino’s achtergrond als bekroonde dichter met verschillende publicaties onder zijn gordel is het dus op zijn minst prikkelend om te ontdekken wat een dichter doet met een roman in plaats van poëzie. Het antwoord is simpel. Hij zet een uitstekend verhaal neer dat boeit van begin tot einde.

Er komen doorheen het boek Het geluk drie verschillende vertellers aan bod: Wolf, Magnolia en ‘De Schrijver’. Wolf’s verhaal omvat voornamelijk een periode van drie dagen in zijn leven als weduwnaar van een jaar of zestig. Magnolia leert de lezer kennen als meisje van zestien om dan haar levenskeuzes te volgen tot ze ongeveer dezelfde leeftijd als Wolf bereikt. Samen maken zij 95% van het verhaal. De overige 5% is weg gelegd voor De Schrijver. Zijn rol lijkt eerst wat plompverloren, maar gaandeweg apprecieer je de keuze van Di Berardino steeds meer, vooral wanneer je bij het einde van het boek aankomt.

Wat het meeste opvalt tijdens het lezen, is de vlotheid van alles. Het verhaal loopt als een tierelier, als lezer merk je pas hoe meeslepend het is wanneer je toevallig even moet stoppen en ziet dat de vijf pagina’s die je dacht te hebben gelezen, er eigenlijk honderd zijn. Dat is te danken aan de onvervalste authenticiteit van de personages. Het zijn mensen, geen fictieve papierverzinsels. Hun problemen en uitdagingen zijn herkenbaar en bevattelijk, met geloofwaardige oplossingen en keuzes. De korte tussenkomsten van De Schrijver lijken zelfs bijna bedoeld te zijn om de lezer eraan te herinneren dat het toch echt wel om fictie gaat.

Het geluk van Angelo Di Berardino is een geweldige roman waarin herkenbare, levensechte personages worden opgevoerd. Dankzij de vlotte schrijfstijl, het perfecte tempo en de toevoeging van ‘De Schrijver’ weet het boek weg te breken uit het dertien-in-een-dozijn hoekje en regelrecht een plaatsje te veroveren op de lijst van must-reads binnen het genre. Vijf hartjes voor dit boek.

Het geluk

1  2  3  4  5

Wolf, een succesvolle zestiger, is in zijn nachtblauwe Porsche 911 Carrera 2 onderweg naar Nice. Hij kijkt terug op zijn leven en vraagt zich af of hij ooit echt gelukkig was.Wat hij niet weet, is dat hij binnenkort Magnolia zal ontmoeten. Magnolia, die in 1968 stopte met studeren, in de marginaliteit verzeilde, de hippiebeweging van San Francisco en het voetbaldrama op de Heizel meemaakte - dat alles om op weg naar Nice kennis te maken met Wolf.Het geluk is een ongelofelijk verhaal over liefde, lijden en het lot.