Recensie: Op een mooie zomerdag RECENSIE

Recensie: Op een mooie zomerdag – Mary Higgins Clark

Het verhaal: Zan Moreland, succesvol binnenhuisarchitecte, beleeft de nachtmerrie van iedere moeder: op klaarlichte dag wordt haar zoontje in Central Park uit de kinderwagen gestolen. Een paar jaar later duiken er opeens foto’s op die laten zien dat Zan haar kind zélf uit de kinderwagen tilt… Iedereen lijkt haar te verdenken. Ondertussen probeert tevens iemand haar identiteit te stelen. Er worden grote bedragen van haar rekening afgeschreven en iemand infiltreert in haar bedrijf. Zan wordt zelfs gearresteerd voor moord. Staat ze er alleen voor? Leeft haar zoontje nog?

Op een mooie zomerdag is een thriller zoals alleen een Amerikaanse schrijfster die kan schrijven. Mary Higgins Clark laat de hoofdpersoon in het verhaal: Alexandra ( Zan ) Moreland het beroep als binnenhuisarchitecte uitvoeren, waardoor je jezelf afvraagt waarom vrouwen in Amerikaanse thrillers vaak dit beroep hebben. In het begin van het verhaal wordt er direct kennis gemaakt met veel personages wat nogal verwarrend overkomt. Het feit dat Zan op een gegeven moment aan zichzelf gaat twijfelen en zich afvraagt of ze haar zoontje Matthew misschien zelf heeft ontvoerd, komt ongeloofwaardig over. Natuurlijk is er de radeloosheid en vooral de onmacht omdat ze er alleen voor komt te staan omdat niemand haar meer gelooft. Dat maakt wel dat je nieuwsgierig wordt hoe ze zich hierin staande weet te houden. Op een mooi zomerdag is geschreven in prettige korte hoofdstukken, wat het gemakkelijker maakt het boek even naast je neer te leggen. De schrijfstijl van Mary Higgins Clark is prettig en leest gemakkelijk. Wat grappig is in het verhaal, is dat je het gevoel hebt dat ze bij een personage over zichzelf schrijft. Namelijk een wat oudere dame die zelf op onderzoek uitgaat en er alles voor over heeft om te bewijzen dat Zan met dit alles niets te maken heeft en zo wordt vrijgepleit. Het nadeel van haar schrijfstijl is, is dat je al erg snel weet hoe het precies zit, alleen de ontknoping hiervan laat erg lang op zich wachten.

Mary Higgins Clark heeft ruim 30 thrillers geschreven en is in Amerika een bestsellerauteur, helaas heeft ze echter met Op een mooie zomerdag geen boeiend verhaal geschreven.

Op een mooie zomerdag is luchtig geschreven en doet je vanaf het begin af aan denken aan een simpele roman. Leuk om te lezen op een mooie zomerse dag op het strand. Het is in ieder geval geen leesvoer voor fervente thrillerlezers die gewend zijn geraakt aan de bloedstollende verhalen van o.a. Scandinavische schrijvers.

Op een mooie zomerdag

1  2  3  4  5

Zan Moreland, succesvol binnenhuisarchitecte, beleeft de nachtmerrie van iedere moeder: op klaarlichte dag wordt haar zoontje in Central Park uit de kinderwagen gestolen. Een paar jaar later duiken er opeens foto's op die laten zien dat Zan haar kind zélf uit de wagen tilt... Iedereen lijkt haar te verdenken. Terwijl Zan belaagd wordt door journalisten, ontdekt ze dat iemand haar identiteit probeert te stelen. Er worden grote bedragen van haar creditcard afgeschreven en iemand in ltreert in haar bedrijf. Zan wordt zelfs gearresteerd voor moord. Staat Zan er helemaal alleen voor? En leeft haar zoontje nog?