Recensie: Miljuschkas street food Vietnam RECENSIE

Recensie: Miljuschka’s street food Vietnam - Miljuschka Witzenhausen

Miljuschka Witzenhausen is bekend als chef van 24Kitchen. Ze heeft ook columns bij Culy.nl en schrijft recepten voor Vogue.nl. Daarnaast presenteert ze verschillende tv-programma’s. De inspiratie die ze opdeed gedurende haar rondreis door Vietnam gebruikte ze voor haar culinaire reisboek Miljuschka’s street food Vietnam, naar de gelijknamige 24Kitchen serie. Dit is alweer het derde kookboek dat ze heeft uitgebracht. Dit boek bestaat uit acht hoofdstukken, die staan voor verschillende regio’s en steden, van Hanoi (Noord-Vietnam) tot aan de Mekongdelta (Zuidwest-Vietnam). Ieder hoofdstuk begint met uitgebreide informatie over het gebied. Hierna volgen de recepten. De recepten worden ingeleid met een stukje achtergrondinformatie over het gerecht en de benaming. Het recept beslaat steeds twee pagina’s, waarvan één met de bereidingstijd, lijst van benodigdheden en bereidingswijze en de andere pagina bevat een paginagrote foto. Het boek eindigt met een lijst van verklarende woorden en register. Het boek ziet er zeer aantrekkelijk uit en is mooi vormgegeven. Naast een heleboel foto’s van eten zie je ook foto’s van het Vietnamese straatbeeld, die een sfeerimpressie geven.

Het eerste gerecht uit Miljuschka’s street food Vietnam dat ik maakte, was de bekende Báhn mì. Dit is een stokbroodje besmeerd met mayonaise en paté en belegd met buikspek en ingemaakte komkommer, papaya en wortel. Uiteraard zijn hier tal van andere variaties op mogelijk. Dit gerecht was bijzonder eenvoudig te maken. Je marineert het buikspek, schuift het de oven in en ondertussen kun je de groente en het fruit inmaken. Het resultaat was een zeer smaakvol, rijkelijk belegd broodje.

Het tweede gerecht uit Miljuschka’s street food Vietnam dat ik kookte, waren Vietnamese pizza’s. Dit zijn krokant gebakken pizza’s op een bodem van rijstvellen. Deze belegde ik met een mengsel van ei, lente-ui, pittige Sriracha saus, paté en varkensworst. De moeilijkheid van dit gerecht zit hem in het bakken van de rijstvellen. De rijstvellen zijn namelijk ontzettend dun en branden snel aan. Dit gerecht heeft veel pit, smaakt heerlijk, is snel te maken en is zeker voor herhaling vatbaar.

Miljuschka’s street food Vietnam is een boek waarmee je zelf op ontdekkingsreis gaat door de veelzijdige Vietnamese keuken. Je vindt in dit boek bekende gerechten waaronder Báhn mì een broodje buikspek, de sissende pannenkoek Bánh Xèo en Phở de nationale rijstnoedelsoep.  Het boek is veelzijdig door het aanbod van recepten: snacks, avondmaaltijden, zoetigheden, maar ook drankjes. Een paar punten van kritiek zijn wel te benoemen. Het boek is vrij groot en is als paperback uitgegeven. Hierdoor valt het boek vaak dicht en is niet erg handzaam in de keuken. Daarnaast bevat het ruim tweehonderd pagina tellende boek weinig recepten, slechts drieëndertig. Een bezoekje aan de toko kan niet ontbreken om aan alle benodigde ingrediënten te komen. Zodra je alle ingrediënten hebt kun je aan de slag. Je zult zien dat de gerechten eenvoudig te maken zijn, maar bovenal en veel belangrijker nog heerlijk smaken ook.

Miljuschka's Street Food Vietnam

1  2  3  4  5

In het 24Kitchen-programma Miljuschka's Street Food Vietnam reist Miljuschka van het noorden naar het zuiden van Vietnam. In dit schitterende boek doet ze uitgebreid verslag van haar reis. Het is een culinaire ontdekkingsreis door het veelzijdige en kleurrijke Vietnamese street food. Ze kookt op locatie traditionele gerechten als banh mi, pho en goi cuon. Eenmaal thuis verwerkt ze de bijzondere recepten en ontdekte ingrediënten in haar eigen gerechten geïnspireerd door de Vietnamese keuken.

Miljuschka's Street Food Vietnam is een culinair reisboek door een van de spannendste en veelzijdigste keukens van Azië.