Recensie: Graf DK62 RECENSIE

Recensie: Graf DK62 – Ilse de Keyzer

Graf DK62 van Ilse de Keyzer gaat over de egyptoloog Alonzo Bartolli die samen met enkele studenten van de universiteit van Leuven naar het graf van Toetanchamon gaat. Eenmaal in Egypte aankomen, beginnen er vreemde dingen te gebeuren. Is dit toeval of heeft dit te maken met de vloek van Toetanchamon die misschien toch niet zo nep is als gedacht?

Het verhaal wordt vanuit meerdere perspectieven verteld. Op zichzelf gezien is dat geen probleem. Het wekt echter wel irritaties bij de lezer op als de perspectiefwisselingen onlogisch zijn en heel willekeurig plaatsvinden. Dat is het geval in Graf DK62. Het maakt het lastig om het verhaal goed te kunnen volgen. Daarnaast voegden de vele perspectieven weinig toe aan het verhaal. Het was namelijk moeilijk om een goede band met de personages te krijgen, omdat je heel weinig over hun achtergrond leert. De personages worden dus niet zo goed uitgewerkt. Het was beter geweest om het aantal vertelperspectieven te verminderen en meer aandacht te besteden aan een of twee personages en ze goed uit te werken dan het verhaal vanuit te veel verschillende personages te vertellen.

Het onderwerp van het verhaal was wel heel erg interessant. Het Oude Egypte, de farao’s en mummies zijn erg fascinerend. Het is heel leuk om daar een young adult verhaal over te lezen. Geschiedenis wordt namelijk door veel jongeren als saai ervaren, maar dit boek zou kunnen laten zien dat het ook leuk en spannend kan zijn. Het is dan echter wel noodzakelijk dat het interessante onderwerp goed wordt uitgewerkt, wat helaas niet zo is. In dit verhaal zitten er veel tijdsprongen en weinig spanning. Door de tijdsprongen heb je soms het gevoel dat je delen van het verhaal mist en verlies je tijdens het lezen snel de aandacht. Ook komt het mysterie heel moeilijk van de grond. Het is hierdoor eenvoudig om het boek weg te leggen. Dat is zonde, want het idee achter het verhaal is erg leuk.

De schrijfstijl van Ilse de Keyzer was ook niet zo fijn. Ze gebruikt heel veel moeilijke woorden zonder dat het in het verhaal zelf wordt uitgelegd of dat deze woorden worden verklaard in een begrippenlijst. Ook is er af en toe sprake van deftig taalgebruik, waardoor het verhaal heel moeilijk te volgen is. Hoewel het verhaal geschreven is voor de jongere lezers van Young Adult, past het taalgebruik niet geheel bij lezers van deze leeftijd.

Wat wel erg leuk is, is de plattegrond dat achter in het boek staat. De plaatsen die op de plattegrond staan komen allemaal voor in het verhaal. Samen met de duidelijke beschrijvingen die Ilse de Keyzer gedurende het verhaal geeft zorgt deze plattegrond ervoor dat je een goede voorstelling kan maken van de plaatsen waar de studenten naartoe gaan. Het geeft het boek dan wat extra’s.

Graf DK62 had heel veel potentie om een leuk en spannend verhaal over een heel interessant onderwerp te zijn. Helaas is de uitwerking van het verhaal niet zo goed als gehoopt en was het lastig leesbaar door de vele vertelperspectieven en de schrijfstijl.

Recensie: Graf DK62 – Ilse de Keyzer

Graf DK62

1  2  3  4  5

In universiteitsstad Leuven spreekt de bekende egyptoloog Alonzo Bartolli voor een volle aula over Toetanchamon. Bijna honderd jaar na de ontdekking van zijn graf staat de kind-farao weer volop in de belangstelling: er zouden geheime ruimtes achter zijn tombe zijn. Enkele studenten krijgen de kans om die te bezoeken, maar dan gebeuren er vreemde dingen. Hebben die te maken met de vermeende vloek van de farao of berust alles op toeval?

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox