Recensie: De waanzinnige boomhut van 91 verdiepingen RECENSIE

Recensie: De waanzinnige boomhut van 91 verdiepingen – Andy Griffiths en Terry Denton

In De waanzinnige boomhut van 91 verdiepingen nemen Andy en Terry je weer mee in hun knotsgekke avontuur. Sinds hun vorige boek zijn er wel 13 verdiepingen bij gebouwd waaronder een waarzeggerstent en onderzeebootbroodbakkerij.

Intussen werken ze natuurlijk ook weer volop aan hun volgende verdiepingen en verhaal maar dat verloopt niet bepaald vlot als ze tegelijk ook nog eens op de kleinkinderen van meneer en mevrouw grootneus moeten babysitten. Als dat maar goed komt…

Zoals in de voorgaande boeken geven Andy en Terry eerst een uitgebreide voorstelling van alle verdiepingen die er sinds hun vorige verhaal zijn bijgebouwd. Zo krijg je als lezer al eens een kijkje op de verschillende verdiepingen die doorheen hun verhaal voorbijkomen.

Ook werken ze natuurlijk weer aan de volgende verdiepingen van hun, intussen zeer uitgebreide, boomhut en schrijven ze verder aan hun verhaal. Al lijkt dat deze keer wat minder vlot te gaan want voor de eerste keer in hun leven moeten ze babysitten op 3 kinderen. En het zijn niet zomaar kinderen, het zijn de kleinkinderen van meneer en mevrouw grootneus.

De schrijvers zorgden er weer voor dat Andy en Terry de gekste en grappigste avonturen mee maken. Voor volwassenen zijn deze boeken al erg grappig, maar voor kinderen zijn ze gewoonweg hilarisch. Hoewel dit intussen alweer het 7de Waanzinnige boomhut verhaal is, blijven de avonturen toch telkens nieuw en aansprekend. Buiten een erg vlotte, aangename schrijfstijl hebben beide schrijvers ook nog eens een geweldige en enorm uitgebreide fantasie.

Ik vind het zelf heel erg leuk om boekenreeksen te lezen omdat je echt een band krijgt met de personages. Je weet dingen over hen uit voorgaande boeken, kent hun typische trekjes en kan hun gedachtegang en acties misschien zelfs al voorspellen. Ik ben ervan overtuigd dat kinderen dit ook heerlijk vinden. Vooral als de verhalen dan ook nog eens zo hilarisch zijn als in dit geval.

Andy Griffiths en Terry Denton hebben niet enkel een uitgebreide fantasie en aangename schrijfstijl, de woorden die ze gebruiken zijn ook nog eens erg goed aangepast aan hun publiek. Ze gebruiken een woordenschat die hun lezers eenvoudig begrijpen en voegen af en toe wat moeilijkere woorden toe en soms zelfs wat verzonnen woorden. Dit is erg bevorderlijk voor de taalontwikkeling van hun jonge lezers.

Omdat de tekst ondersteund wordt door mooie illustraties zorgt dit voor een heel ontspannende leeservaring. Er zijn geen grote blokken tekst maar allemaal korte stukjes met veel afbeeldingen. Dit maakt dit dikke boek ook erg aantrekkelijk voor kinderen die misschien niet zo graag of goed lezen.

De waanzinnige boomhut van 91 verdiepingen is net zoals zijn voorgangers weer een geweldige aanrader. Het is echt een leuke boekenreeks voor jonge (en minder jonge) lezers die telkens weer blijft aanspreken. Zelf kijk ik weer vol verwachting uit naar het volgende verhaal!

Dit boek krijgt van mij 5/5 hartjes. Het is één van de leukste kinderboekenreeksen die ik ken en als volwassene geniet ik telkens weer van hun mooie verhalen en grappige avonturen. Andy Griffiths en  Terry Denton sluiten met hun boeken enorm goed bij hun lezers aan en blijven ook steeds erg vernieuwend. De waanzinnige boomhut van 91 verdiepingen was weer een topper!

De waanzinnige boomhut 7 - De waanzinnige boomhut van 91 verdiepingen

1  2  3  4  5

Kom op bezoek bij Andy en Terry in hun waanzinnige, altijd verder groeiende boomhut! Draai rondjes in de krachtigste draaikolk ter wereld, maak een reisje met een onderzeeërstokbrood, spoel aan op een onbewoond eiland, kom lekker in een reuzenspinnenweb hangen, stap de waarzeggerstent van mevrouw Weetallesal binnen en laat je toekomst voorspellen, en besluit of je wel of juist niet op de geheimzinnige grote rode knop zult drukken...

Dus waar wacht je nog op?
    Kom naar boven!

• De geest in het plafond - Emily Jackman