Recensie: Mijn allerliefste schat RECENSIE

Recensie: Mijn allerliefste schat - Gabriel Tallent

Julia Alverston, ‘Turtle’, is veertien jaar en woont samen met haar vader, Martin, in Mendocino, aan de Californische kust. Ze is een natuurmens, beresterk en goed met wapens. Turtle is een overlever. Dat is wat haar vader van haar heeft gemaakt. Overleven is waar haar hele opvoeding om draait. Ze is niets anders gewend dan schieten met geweren, rauwe eieren eten als ontbijt, zelfstandige voedselvoorziening, messen, zware trainingen en zieke scenariospelletjes waarin ze moet proberen te ontkomen aan pijn of de dood. Ook vernedering, uitbarstingen van extreem geweld en seksueel misbruik zijn aan de orde van de dag voor Turtle. Vader en dochter leiden een teruggetrokken bestaan, en dat is precies hoe Martin dat het liefste heeft: geïsoleerd, uit het zicht van bezorgde leraren en instanties die in staat zijn Turtle, zijn allerliefste schat, van hem af te nemen.

Natuurlijk weet Turtle instinctief dat er iets niet klopt aan haar thuissituatie, dat dit niet is zoals het hoort, maar haar vader heeft haar zo geïndoctrineerd dat ze ondanks alle pijn en leed er toch van overtuigd is dat dit leven het beste voor haar is, dat dít het leven is dat ze verdient en moet koesteren. Het mooie aan Mijn allerliefste schat is dat Turtle naarmate ze ouder wordt zulke gedachtes steeds meer van zich af weet te zetten. Ze durft steeds vaker naar zichzelf te luisteren, haar eigen ingevingen te geloven en haar eigen verlangens na te streven. Het boek draait bovenal om volwassen worden. Gabriel Tallent werkt hoofdstuk voor hoofdstuk toe naar het moment waarop zijn heldin haar eigen weg inslaat, en dat doet hij voortreffelijk. Alles wat ze meemaakt en iedere stap die ze zet volgt logischerwijs uit haar verleden en draagt iets bij aan haar persoonlijke ontwikkeling.

Mijn allerliefste schat is een prachtige coming of age-roman. Turtle is een bijzonder intrigerende en aandoenlijke tiener, een ijzersterk personage dat je van begin tot eind nauwlettend wilt volgen. Eigenlijk wil je haar het liefst niet alleen maar volgen en observeren, maar ook helpen te ontsnappen aan haar wrange bestaan. Het leven dat ze leidt is uiterst verontrustend, en blijven doorlezen is hierdoor soms een kwelling. Toch kun je dit boek, als je eenmaal bent begonnen, niet meer wegleggen. Ondanks het rustige tempo is het spannend en, vooral, fascinerend. Het laatste deel voelt zelfs meer als een thriller aan dan een roman. Ook de setting die Gabriel Tallent heeft gecreëerd moet geprezen worden. Dat is een natuurrijke omgeving, die hij ontzettend levendig en tegelijkertijd droomachtig beschrijft. Het doet denken aan poëzie uit de Romantiek, waarin dichters geïnspireerd raakten door de puurheid en beweeglijke aard van de natuur – eigenschappen die ook op Turtle toepasbaar zijn. Dit alles maakt Mijn allerliefste schat een absolute must-read!

Mijn allerliefste schat

1  2  3  4  5

'Mijn allerliefste schat' van Gabriel Tallent draait om de veertienjarige overlever Turtle Alverston. Waar Turtles fysieke wereld zich weids rondom haar uitstrekt, is haar innerlijke wereld klein. Dan ontmoet ze Jacob, een wat oudere jongen, die in een schoon huis woont en naar haar kijkt alsof ze de zon is. Voor het eerst denkt ze eraan te ontsnappen aan haar getergde vader. Ze wordt de held van haar verhaal, en ook de onze. 'Mijn allerliefste schat' van Gabriel Tallent is een adembenemend debuut in een zelfverzekerde stijl, over een meisje en haar drang naar vrijheid.

• De geest in het plafond - Emily Jackman

• Een schot in de roos - Iris Visser

• Valentijn Kraai en meneer Dood – Jenny Spangler