Recensie: Vingervlug RECENSIE

Recensie: Vingervlug – Lydia Verbeeck

Vingervlug speelt zich af in het Belgische plaatsje Lier, onder de rook van Antwerpen, in 1813. Napoleon heeft net een veldslag bij Leipzig verloren. De Franse machthebbers in Lier verliezen hun macht en vluchten, er komen Pruisen en Kozakken in de stad en deserteurs uit het Franse leger durven zich weer te laten zien. Er hangt een gespannen sfeer in de stad en bewoners zijn erg gevoelig voor bijgeloof. Zeker als mensen opeens botjes vinden in hun tas of jaszak, die al snel geluksbotjes worden genoemd. Niet alles gaat de inwoners van Lier echter voor de wind, al snel blijkt dat er twee pasgeboren baby’s vermist zijn. Door de bestuurlijke chaos die is ontstaan, wordt niet heel serieus werk gemaakt van deze verdwijningen.

Vingervlug bevat heel wat verschillende verhaallijnen, die in de loop van het boek knap bij elkaar komen. Zo staan in het boek drie verschillende gezinnen centraal: dat van Michael van Es, de kleurmeester van het lokale katoenbedrijf, dat van notaris van Stracke en ten slotte dat van vroedvrouw Ida van Wortegem. Gezinnen die op het eerste gezicht vrijwel niets met elkaar te maken lijken te hebben. In de loop van het boek worden echter heel fijnzinnig verbanden gelegd, waarmee je als lezer de hoofdpersonen van het boek nog net een stapje voor kan zijn.

Twee van de belangrijkste gebeurtenissen in Vingervlug zijn het plotseling opduiken van de geluksbotjes en de verdwenen zuigelingen. De vrouw van Van Es krijgt ook een geluksbotje en gelooft er stellig in. Haar diepste wens is dat haar dochter en man die in Schotland verblijven terug kunnen komen. Het zou toch echt geluk zijn als dat nu mogelijk is ... Maar haar man staat nogal sceptisch tegenover het hele geluksbotjesverhaal. Sterker nog, Van Es denkt op een zeker moment een verband te zien tussen de geluksbotjes en de verdwenen zuigelingen. Daarnaast gebeurt er nog heel veel meer in Vingervlug en doen veel mensen mee aan het verhaal. In het begin van het boek zijn alle namen en situaties wat overweldigend, maar als je even doorleest ontstaat er al snel lijn en duidelijkheid.

Vingervlug is een fictief verhaal, dat zich afspeelt in een setting van waargebeurde elementen en situaties die heel goed waargebeurd hadden kunnen zijn. Lydia Verbeeck, de auteur, weet waar ze het over heeft. Ze is stadsgids in Lier en kent daarmee de stad goed. Daarnaast heeft ze uitvoerig research gedaan voor dit boek.

Vingervlug biedt bijvoorbeeld een interessant kijkje in het reilen en zeilen in een katoenbedrijf zo’n 200 jaar geleden. Stoffen worden hier gemaakt én bedrukt met kleur. Aan het maken en mengen van kleuren gaat echter een heel proces vooraf, waar we in onze tijd echt geen weet meer van hebben. Maar ook geeft het boek je op microniveau een beeld van de bestuurlijke chaos die kan ontstaan in een continent als Europa dat nog getekend wordt door oorlogen en strijd als een belangrijke machthebber (Napoleon) valt.

Vingervlug is een historische thriller en volgt op De kleurendief, maar is uitstekend los daarvan te lezen. Er komen dezelfde personages in dezelfde plaats voor, maar er speelt een compleet ander probleem.

Het boek is prettig geschreven. Het leest vlot en het taalgebruik is beslist niet moeilijk. Heel af en toe staan er woorden of uitdrukkingen in die niet Nederlands en denkelijk typisch Vlaams moeten zijn. Dat is overigens niet storend, het past juist goed in de setting van het verhaal. De beschrijvingen van Verbeeck zijn heel beeldend, je kan je tijdens het lezen goed voorstellen hoe alles eruitziet, voelt en ruikt. Soms wordt het taalgebruik bijna poëtisch, een van de mooiste zinnen is wel ‘Vingervlug. Een aanraking als de vleugelslag van een vlinder.’

Recensie: Vingervlug – Lydia Verbeeck

Vingervlug

1  2  3  4  5

Vingervlug vormt een vervolg op De Kleurendief en voert ons opnieuw naar het negentiende-eeuwse Lier waar Michael Van Es kleurmeester is van het katoenbedrijf De Heyder.

Najaar 1813. Napoleon heeft een belangrijke veldslag nabij Leipzig verloren en vlucht naar Frankrijk. De stad Lier krijgt een stoet Franse vluchtelingen te verwerken, gevolgd door bevrijders van allerlei pluimage. In de verwarde, uitgelaten sfeer van die dagen vindt bijgeloof een goede voedingsbodem. Bij sommige mensen wordt vingervlug een botje in hun kledij of bezittingen gestopt en al snel krijgen die botjes de reputatie 'geluksbotjes' te zijn.

Sofia, de echtgenote van Michael Van Es, is een van de gelukkigen. Tot ergernis van Michael gelooft zij er vast in dat het geluksbotje zal helpen om haar dochter en schoonzoon die in Schotland verblijven, veilig terug naar Lier te halen.
    Nu de Franse gendarmes weg zijn, moeten nieuwe politiediensten zich organiseren. Dat verloopt zo moeizaam dat een verdwijning van twee pasgeboren kinderen te weinig aandacht krijgt. De zaak wordt zelfs onder de mat geveegd wanneer men vreest dat een groep bevrijders, de kozakken, er de hand in heeft gehad.

Michael is de enige die de link legt tussen de verdwijningen van de kinderen en de zogenaamde geluksbotjes. Als hij er achteraan wil gaan, slorpt de ververij echter zijn aandacht op. Terwijl hij zich inzet om het bedrijf te redden, is er een derde pasgeborene die dreigt gestolen te worden. Kan de kleurmeester het beletten en het mysterie van de botjes oplossen?