Recensie: Vespasianus VIII - Heilig vuur van Rome RECENSIE

Recensie: Vespasianus VIII Heilig vuur van Rome - Robert Fabbri

Het is het jaar 63 na Christus: Vespasianus wordt naar Garama, Afrika, gestuurd om daar de honderden Romeinse burgers die daar als slaaf worden gehouden te gaan bevrijden. Dit mondt uit in een bloedige strijd in de woestijn. Eenmaal terug gekeerd naar Rome bereikt het wangedrag , de wreedheid en onvoorspelbaarheid van Nero zijn hoogtepunt. Nero is erg ontevreden over Vespasianus, maar tijd om deze onvrede te uiten heeft hij niet omdat Rome al snel in lichterlaaie staat. Een tragedie die Nero wel erg goed uit lijkt te komen...

Wanneer je de covers van de Vespasianus-serie ziet, wordt je interesse voor de boeken meteen gewekt. Prachtige dramatische taferelen met een Romeinse strijder sieren de voorkant van de verschillende boeken en lichten soms ook een tipje van de sluier op over de gebeurtenissen in het verhaal. Zo ook de cover van Heilig vuur van Rome waarop brandende tempels en gebouwen staan.

Robert Fabbri heeft vijfentwintig jaar in de film- en televisie industrie gewerkt en dit is ook te merken aan de manier waarop hij schrijft: erg beeldend en in gedachten zie je alles voor je ogen gebeuren alsof het een film is die je aan het kijken bent.
Een nadeel is wel dat Fabbri houdt van lange zinnen met vrij veel bijzinnen en dat er ook regelmatig ingewikkelde termen en namen voorbij komen. Dit past wel bij de tijd waarin het verhaal zich afspeelt, de oude Romeinen hielden ook van deze lange zinnen en bijzinnen, maar zorgt er wel voor dat je nogal goed je aandacht bij het verhaal moet kunnen houden. Je verliest jezelf niet zomaar in het verhaal en als je, net als mij, ook graag voor het slapengaan nog een stukje leest is dit een behoorlijke uitdaging.

Het is ondertussen alweer een hele poos geleden dat ik Furie van Rome (het voorgaande deel) heb gelezen, maar in mijn herinnering had ik toen minder moeite om in het verhaal te komen. Misschien is dit in Heilig vuur van Rome moeilijker omdat het verhaal uit een aantal verschillende delen bestaat waarbij er versprongen wordt in tijd en plaats. Net wanneer je dan begrijpt hoe alles in elkaar zit, verandert alles weer.

Ondanks dat Heilig vuur van Rome niet heel gemakkelijk weg leest en je er goed je aandacht bij moet houden, is het wederom een spannend verhaal dat de kracht heeft om je te verbazen. Vooral om je te verbazen over de wreedheid en verkniptheid van keizer Nero. Het is moeilijk om je voor te stellen hoe het leven er in die tijd uitzag en hoe het er aan toe ging, maar met dit boek wordt dit wel een stuk duidelijker ondanks dat natuurlijk niet ieder detail volledig waarheidsgetrouw is. Wanneer je geïnteresseerd bent in de Romeinse tijd of bijvoorbeeld een klassieke achtergrond hebt, zal de Vespasianus-serie je ongetwijfeld bevallen.

Vespasianus 8 - Heilig vuur van Rome

1  2  3  4  5

Achtste deel in de bestsellende Vespasianus-serie!

'Een absolute must voor geïnteresseerden in het oude Rome.' - NBD Biblion

Rome, 63 na Christus. De onvoorspelbare keizer Nero benoemt Vespasianus tot gouverneur van Afrika en geeft hem de opdracht naar het afgelegen koninkrijkje Garama af te reizen. Hij moet de honderden Romeinse burgers die daar als slaaf worden gehouden zien te bevrijden. Vespasianus hoopt de klu snel te klaren en als held naar Rome terug te keren om zo bij Nero in de gunst te komen.

Hij heeft de Romeinse burgers nog maar net vrij gekregen of de andere slaven in Garama komen in opstand en in het kleine woestijnrijk breekt een bloederige strijd uit. Vespasianus moet de stad ontvluchten en begint met tweehonderd Romeinse burgers aan een lange en verraderlijke tocht door de woestijn. Intussen lijdt Rome onder de uitspattingen van Nero. De situatie verslechtert met de dag en de bovenlaag van Rome vreest voor zijn leven. Kan iemand de keizer stoppen voor hij Rome in de afgrond stort?