Recensie: De meisjeskleedkamer RECENSIE

Recensie: De meisjeskleedkamer – Karen Connelly

In De meisjeskleedkamer van Karen Connelly heeft Eliza Keenan een gezegend leven. Ze is moeder van twee zoontjes, gelukkig getrouwd met Andrew, een hoogleraar wiskunde en ze is mede-eigenaar van een chique bloemenzaak in Toronto. Het enige dat ontbreekt in haar drukke leven is seks. Om van de sleur van het dagelijks leven los te komen, gaat Eliza iedere dinsdag en donderdag zwemmen. De enige momenten die ze helemaal voor zichzelf heeft. Wanneer ze op een dag de prachtige Shar, of Amazone zoals zij haar noemt, tegenkomt in de meisjeskleedkamer van het zwembad en haar bespiedt onder de douche, zet dit haar hele leven op de kop.

Waar vaak vanuit het mannelijk perspectief het aspect seks naar voren komt, heeft de schrijfster hier de keuze voor de vrouw gemaakt. Een onschuldige fantasie wordt werkelijkheid wanneer Eliza de seksuele relatie met Shar aangaat. Hierdoor staat niet alleen haar leven op de kop, maar ook brengt het haar eigen veilige bestaan in gevaar. Ze komt voor lastige dilemma’s te staan. Trouw-ontrouw, eerlijkheid, ware identiteit etc.. Ze kiest voor haar eigen geluk en geeft toe aan haar drang voor genot. Iets dat ze bij haar man niet krijgt. De spanning in haar huwelijk met Andrew stijgt, maar ook haar wisselende gevoelens hebben een grote invloed op haar.

De meisjeskleedkamer is beschreven vanuit het wisselende perspectief van Eliza, Shar en Andrew. Karen Connelly schrijft erg beeldend en de stomende scènes spatten van het papier. De seksscènes worden behoorlijk expliciet beschreven en laten niets aan de verbeelding over. Het zorgt echter niet voor een geweldige diepgang. Karen Connelly neemt in haar boek wel een stukje politiek, actuele problematiek en maatschappelijke thema’s op, maar blijft aan de oppervlakte. De ontwikkelingen tussen de karakters en de hierbij horende spanning, zorgen ervoor dat het wel maakt dat je verder wilt lezen. Door de heldere schrijfstijl en korte hoofdstukken leest het boek vlot weg.

De meisjeskleedkamer is een boek dat grenzen verlegt en in zekere zin wellicht inspireert en ontroert. Het doorbreekt taboes op een verfrissende manier en zet lezers aan het denken. Het zal veel lezers ongetwijfeld veel leesplezier bezorgen.

De meisjeskleedkamer

1  2  3  4  5

Seks. Dat is het enige wat ontbreekt in het drukke maar gezegende leven van Eliza Keenan, moeder van twee zoontjes, gelukkig getrouwd met een hoogleraar in de wiskunde en mede-eigenaar van de chicste bloemenzaak van Toronto. Want wie heeft er tijd of energie voor seks tussen alle dagelijkse verplichtingen door? Tot Eliza op een dag een prachtige jonge vrouw in de meisjeskleedkamer van het zwembad bespiedt. De relatie die al snel tussen hen ontstaat doorbreekt veel taboes en brengt niet alleen Eliza's eigen veilige bestaan in gevaar, maar ook dat van haar gezin en haar minnares. Maar de lichamelijkheid is zo alomvattend, zo intiem, zo eerlijk – die kan toch onmogelijk slecht zijn?