Recensie: Kleine zus RECENSIE

Recensie: Kleine zus – Isabel Ashdown

In Kleine zus van Isabel Ashdown volgen we het verhaal van de zussen Jessica, voornamelijk Jess genoemd en Emily. Ze hebben vanwege gebeurtenissen in het verleden elkaar zestien jaar lang niet gezien of gesproken. Na de dood van hun moeder zijn ze weer herenigd en trekt Jess in bij Emily. Emily woont samen met haar man James, haar dochtertje Daisy en haar stiefdochter Chloe. Jess past perfect bij het gezin en alles wat er in het verleden gebeurt is lijkt te zijn vergeten en vergeven. Maar dan verdwijnt Daisy terwijl Jess op haar past. Kon Emily haar na al die tijd zomaar wel weer vertrouwen? En krijgt ze Daisy nog wel terug?

Kleine zus is een duistere thriller waarin de verdwijning van Daisy, maar ook het verleden van Jess en Emily centraal staat. Gedurende het boek hangt er een heerlijk duister sfeertje, met name in de flashbacks naar het verleden komt deze sfeer goed naar voren. Dit houdt de aandacht van de lezer bij het boek. Je wilt weten hoe het verder gaat, wat er in het verleden gebeurt is, wie Daisy ontvoert heeft en of ze haar wel weer thuis krijgen.

Het boek is geschreven vanuit twee perspectieven, namelijk die van Emily en Jess. Een ding valt meteen op: wanneer we met Jess meelezen lezen we mee vanuit de ik-persoon, wanneer we met Emily meelezen lezen we mee vanuit het hij/zij perspectief. Als lezer krijg je hierdoor de indruk dat Jess het echte hoofdpersonage van het boek is en niet Emily. Dit is een opvallende keuze aangezien Emily de moeder van de vermiste Daisy is en je er eigenlijk vanuit gaat dat het boek dan vanuit haar geschreven zal zijn. Desondanks stoort dit niet tijdens het lezen en leren we beide zussen erg goed kennen. De hoofdstukken zijn elke keer ongeveer hetzelfde ingedeeld, ze beginnen in het heden, maar elk hoofdstuk laat ook een flashback of herinnering zien aan de kindertijd van Jess en Emily. Wat hier erg knap gedaan is, is dat de flashbacks niet in chronologische volgorde verteld worden. Hierdoor krijg je gedurende het boek stukje bij beetje antwoorden op de vragen, maar pas op de laatste pagina valt alles op zijn plek. Dit is bijzonder knap gedaan. Ondanks dat het verleden niet chronologisch vertelt wordt, wordt het nergens verwarrend. Je snapt de gebeurtenissen en je kan ze heel goed in de tijdlijn plaatsen.

Op ongeveer de helft van het verhaal is er ineens een grote plottwist die je als lezer waarschijnlijk niet aan ziet komen. Ook de hoofdstukken daarna zijn bizar goed en als lezer móet je gewoon doorlezen. Maar dit is tegelijkertijd ook de valkuil van het boek. Omdat de grote plottwist al op de helft van het verhaal plaatsvindt ‘kabbelt’ het verhaal daarna een beetje voort. Tuurlijk blijven er nog vragen over en het verleden van Emily en Jess moet nog worden ontrafeld maar de spanning in het heden verdwijnt hierdoor. Dit zorgt ervoor dat je je als lezer er soms toe moet zetten om door te lezen. En dat is jammer.

Kleine zus heeft gelukkig een gesloten eind en zowel de gebeurtenissen in het heden als in het verleden worden afgerond. Tenminste bijna alle gebeurtenissen. Als lezer blijf toch nog een aantal vragen overhouden. Dit had in mijn mening beter afgewerkt kunnen worden. Daarnaast dropt de schrijfster als het ware nog een paar bommen op de laatste 3 pagina’s. In deze drie pagina’s zijn er ineens zoveel ontwikkelingen gaande dat het bijna teveel van het goede is. Daarnaast zijn een paar van die ontwikkelingen voor de lezer ongeloofwaardig. Dit omdat je het boek onder andere leest vanuit de ik-persoon van Jess en de gebeurtenissen op die laatste pagina’s dan niet overeenkomen met hoe we met haar meelezen. Hierdoor heb je als lezer toch een soort zure nasmaak na het lezen van Kleine zus.

Kleine zus van Isabel Ashdown is een duistere thriller waarvan met name de eerste helft erg sterk is. Na de eerste en grootste plottwist kabbelt het verhaal een beetje voort. Gelukkig zorgen de flashbacks er nog voor dat je als lezer door wilt blijven lezen. Jammer dat het eind van het verhaal tegenvalt doordat er teveel nieuwe ontwikkelingen gaande zijn en een aantal zaken niet goed worden afgerond. Desalniettemin krijg Kleine zus 3 hartjes.

Recensie: Kleine zus – Isabel Ashdown

Kleine zus

1  2  3  4  5

Een duistere psychologische thriller, voor de lezers van Alex Marwood en Gillian Flynn

Nadat ze elkaar zestien jaar lang niet hebben gezien, worden de zussen Jessica en Emily weer met elkaar herenigd. Nu ze hun lastige verleden achter zich hebben gelaten, keert de warmte tussen hen gelukkig terug. Algauw trekt Jess zelfs in bij Emily in haar comfortabele eilandhuis, waar ze woont met haar man en dochtertje Daisy. Pijn en oud zeer maken plaats voor harmonie en familieliefde. Eind goed al goed, zo lijkt het.

Maar als Daisy verdwijnt terwijl Jess op haar past, begint het perfecte leven dat Emily zo zorgvuldig heeft opgebouwd uit elkaar te vallen. Had ze haar zusje wel moeten vertrouwen, na alles wat er in het verleden is gebeurd?