Recensie: Onhoudbaar RECENSIE

Recensie: Onhoudbaar – Linwood Barclay

Op een dag komt er een man het bureau van de Promise Falls Police binnenlopen. De man beweert ontvoerd te zijn geweest door een ruimteschip en hij wil per se spreken met rechercheur Duckworth. Niet alleen is hij zijn geheugen van de laatste twee dagen kwijt, hij blijft maar klagen over pijn aan zijn rug. Wanneer de man niet stopt met zeuren besluit Duckworth te kijken wat er aan de hand is. Dan doet hij een huiveringwekkende ontdekking. Achterop de rug van de man staat een grote tattoo, die zegt: I’M THE SICK FUCK WHO KILLED SEAN. Maar wie is Sean? En waarom weet deze man niets meer?

Onhoudbaar is een thriller die meerdere personages volgt, waaronder ook bijpersonages voor een paar bladzijdes. Dit maakt het boek afwisselend en spannender, omdat het voor de lezer niet altijd duidelijk is wat het personage wel en niet weet. De verschillende verhaallijnen vlechten naarmate het boek vordert steeds meer in elkaar. Het hoofdthema van Onhoudbaar is eigenrechter zijn en hoe ver men wil gaan om zijn geliefden de beschermen. Veel personages en gebeurtenissen in het boek zijn verbonden aan een site genaamd Just Desert. Op deze site posten mensen wat zij misdadigers hebben aangedaan om hen hun daden te laten ontgelden.

Helaas was het de eerste honderd bladzijden best lastig inkomen, omdat het voor de lezer voelt alsof niet alle informatie aanwezig is. Onhoudbaar is een deel van de Promise Fall-serie van Linwood Barclay. Het is als losstaand boek te lezen, maar toch is het merkbaar dat het boek een onderdeel is van de serie. Hierdoor blijft de lezer soms met onbeantwoorde vragen zitten en zijn de motieven van de personages niet altijd duidelijk. Het gebruik van actuele thema’s was een groot pluspunt in Onhoudbaar. Er werd veel gebruik gemaakt van de invloed van sociale media, bijvoorbeeld hoe mensen iemand kunnen traceren via het posten van berichten. Daarnaast wordt soms kort iets genoemd (zoals IS), waardoor het voor de lezer duidelijk is dat dit boek zich in een zeer recent verleden of nu afspeelt.

De laatste honderd bladzijden zijn  teveel van het goede. Er zijn teveel dingen die nét goed gaan en er gebeurt zoveel dat het verhaal niet meer realistisch overkomt. Barclay wilde teveel met de laatste passages, terwijl ‘less is more’ misschien meer spanning had opgeleverd in Onhoudbaar. Het einde laat de lezer ook niet achter met een shockmoment, terwijl de gebeurtenis waarmee het boek eindigt toch heel ernstig is. Blijkbaar wordt het gevoel van deze gebeurtenis niet overgeleverd aan de lezer.

Onhoudbaar is een prima thriller, maar geen hoogvlieger. Het wisselen van perspectieven en het gebruik van actuele thema’s waren pluspunten van het verhaal, maar Onhoudbaar kon ondanks zijn schokkende gebeurtenissen niet altijd de lezer verrassen of schokken.

Recensie: Onhoudbaar – Linwood Barclay

Onhoudbaar

1  2  3  4  5

Race-tegen-de-klok thriller over een familie met een donker geheim blijft je tot op de allerlaatste bladzijde op het verkeerde been zetten.

Als een tiener door een dronken bestuurder wordt dood-gereden is het stadje Promise Falls in rep en roer. Dat de dader niet veel ouder was dan het slachtoffer is bijzaak: het enige wat er voor de inwoners toe doet is dat hij overduidelijk schuldig is en een veel te lage straf heeft gekregen.

Al snel worden de jongen en zijn familie op de vreselijkste manieren bedreigd. De familie schakelt privé-detective Cal Weaver in, die merkt dat het hele stadje uit is op wraak. Het kan niet lang meer duren voordat iemand het heft in eigen handen gaat nemen. Cal vreest dat er nog meer slachtoffers zullen vallen.