Recensie: Circe - Madeline Miller

Circe is gerecenseerd in het Engels.

Recensie: Circe - Madeline Miller

Circe is het verhaal van de dochter van één van de Titanen uit het oude Griekenland. Circe blijkt bij de geboorte al anders te zijn dan de andere kinderen van Helios. Ze is minder knap en lijkt geen speciale krachten te hebben. En dat terwijl zij een godin is. Ze groeit op in een harde en liefdeloze omgeving terwijl Circe eigenlijk heel veel liefde heeft om te geven. Ze verlangt dan ook zo naar liefde dat dit leidt tot situaties die niet altijd goed voor haar zijn.

Circe heeft het moeilijk want ze is anders dan de andere goden en ze wordt hierdoor ook als een mindere godin gezien. Op een dag maakt ze een beslissing die ervoor zorgt dat ze verbannen wordt. Maar als ze eindelijk op haar eigen twee benen staat kan ze eindelijk meer over zichzelf en het leven gaan ontdekken.

Het is een verhaal over hoe Circe wordt geboren, opgroeit en hoe ze zichzelf ontdekt en erachter moet komen wie zij is en wat ze wil doen met haar onsterfelijke leven.

Madeline Miller heeft al awards gewonnen met Circe en ook met haar vorige boek “The Song of Achilles” heeft ze de Orange Prize gewonnen. Madeline Miller staat erom bekend dat ze over Griekse mythologie schrijft in groot detail. Ook dit boek is gebaseerd op de Griekse mythologie en er komen dan ook veel bekende monsters, helden, goden en godinnen in terug die je vast wel kent.

Zo lees je in dit boek uit het perspectief van Circe en zoals vele weten is zij nauw verbonden met het verhaal van Odysseus. Odysseus strandt op een gegeven moment op haar eiland en daar komt een bekend verhaal samen met een onbekend verhaal. Het is heel verfrissend om zijn verhaal te horen via het perspectief van Circe. Dit zorgt voor een nieuwe insteek in een bekend verhaal. Ook andere mythische verhalen worden op deze manier vertelt vanuit het perspectief van iemand die er echt bij is. Dit maakt dit boek tot een echte aanrader voor iedereen die houdt van Griekse mythologie. Madeline Miller haar schrijfstijl is zeer onderhoudend. Ze beschrijft alles uitvoerig en je blijft geboeid doorlezen. Natuurlijk is de Griekse mythologie soms wel een depressieve bende en ik moest het boek dan ook af en toe wegleggen om heel even iets vrolijkers te lezen.

Maar het verhaal is uitstekend geschreven en naast dat het heel interessant is, heeft Madeline Miller echt een goed boek neergezet die ook nog eens mythologisch gezien correct is als je leest over de verschillende evenementen.

Circe zelf is een prachtig karakter waar je veel emoties mee zult beleven. Ze ontwikkelt zich steeds dieper in het verhaal. Dit is ook mogelijk omdat ze zoveel beleeft als onsterfelijke godin. Op het boek zijn geen minpunten aan te merken en voor iedereen die houdt van de oude Grieken met al hun prachtige en tragische verhalen is dit boek zeker een aanrader.

Recensie: Circe - Madeline Miller