Recensie: Dummie de mummie en het geheim van Toemsa RECENSIE

Recensie: Dummie de Mummie en het geheim van Toemsa – Tosca Menten

Weer een nieuw avontuur van Dummie en Goos en dit keer gaan ze op schoolreisje naar de dierentuin. Hier ontmoeten ze de krokodil Toemsa en zijn verzorgster Hamid. Maar er is slecht nieuws. Toemsa moet weg uit de dierentuin, omdat er geen plek meer voor hem is. Daarom bedenkt Dummie een plan om hem in de dierentuin te kunnen houden. Hij moet meedoen aan de jubileum-dierenparade om te laten zien dat Toemsa zo leuk is dat hij moet blijven, maar lukt dat?

Dummie de Mummie en het geheim van Toemsa is alweer het negende avontuur van Dummie en Goos. Schrijfster Tosca Menten staat bekend om haar humoristische kinderboeken. In haar boeken gebeurt er altijd wel iets aparts en verrassends, waardoor je regelmatig hardop zit te lachen en het boek niet meer weg wilt leggen. Ook dit is weer een verhaal waarin de gekke vrienden allerlei bijzondere dingen meemaken. Het boek zit vol met fantasie en maakt veel verbanden tussen de oude tijd van Dummie en de tijd van nu. Wat erg leuk is, want zo leer je ook van alles over het oude Egypte. De vriendschap tussen de jongens komt op een mooie manier naar voren, zo heb je de eigenwijze en grappige Mummie en de ondeugende Goos.

Dummie de Mummie en het geheim van Toemsa is anders dan de voorgaande boeken. Deze keer komt er meer spanning en vriendschap in het verhaal, zowel tussen Dummie en Goos, maar ook tussen Toemsa en Hamid. Menten leert je de belangrijke les dat vrienden belangrijk zijn en je alles voor ze moet overhebben. Ook al zijn er al meerdere boeken van Dummie de Mummie toch weet Menten steeds weer een origineel boek te schrijven, waar kinderen en volwassenen van kunnen genieten. Het boek is ook los van de andere delen prima leesbaar.

De boeken Dummie de Mummie zijn leuk voor jongens en meisjes. Het taalgebruik is makkelijk en daarom perfect voor beginnende lezers. Overal in het boek zitten leuke tekeningetjes, die het verhaal net wat echter maken. Een klein minpuntje is dat Dummie zelf zijn eigen gekke taaltje heeft, wat bij het zelf lezen bij kinderen soms wat verwarring meebrengt, maar dat is natuurlijk wel een hele leuke toevoeging aan het boek.

Het boek Dummie de Mummie en het geheim van Toemsa is een nieuw avontuur vol met fantasie, spanning en mysterie. Schrijfster Tosca Menten weet in elk deel weer een perfecte combinatie te maken met het verleden en heden. Hierdoor leert ze de kinderen onbewust lessen over geschiedenis, maar ook over vriendschap en ouder worden. Het is zeker een aanrader om je kinderen zelf te laten lezen, maar stiekem kan je zelf ook meegenieten.

Dummie de mummie 9 - Dummie de mummie en het geheim van Toemsa

1  2  3  4  5

Maashi! Dummie en Goos gaan op schoolreisje. In de dierentuin ontmoeten ze krokodillenverzorger Hamid en zijn lievelingskrokodil Toemsa. Tot Hamids verdriet moet Toemsa binnenkort verhuizen. Alleen een wonder kan dat nog tegenhouden. Kon Toemsa maar iets bijzonders doen tijdens de jubileumparade in de dierentuin. Maar krokodillen kun je niks leren. Of wel?

Toemsa blijkt een geheim te hebben en als Dummie dat per ongeluk ontdekt, is er opeens weer hoop. Samen met Goos en Hamid bedenkt hij een waanzinnig plan. Maar daar lijkt niet iedereen even blij mee te zijn. Op de dag van de parade gaat er iets afschuwelijk mis…