Recensie: Eiland in bloei RECENSIE

Recensie:  Eiland in bloei – Sarah Jio

Wat een prachtig boek. Jio is erin geslaagd een magische sfeer te creëren en je mee te nemen in een sprookjesachtig verhaal.

Emily Wilson heeft haar leven prima voor elkaar. Ze is getrouwd met een knappe en succesvolle man, woont mooi en heeft een bestseller op haar naam. Wanneer haar man voor een andere vrouw kiest en Emily de scheidingspapieren ondertekend, krijgt ze de wijze raad van haar goede vriendin Annabelle om er even tussenuit te gaan.

Oudtante Bee woont op Bainbridge Island en Emily beseft dat ze al te lang niet meer op het eiland is geweest. Bee ontvangt haar met open armen en Emily plant om er een maand te verblijven. Tijdens haar verblijf op Bainbridge Island ontmoet ze nieuwe mensen en oude bekenden. Ook vindt ze in het nachtkastje van haar logeerkamer een dagboekje, geschreven in 1943.  Emily wordt aangetrokken door dit boekje en zodra ze begint te lezen, ook door het verhaal. Er zijn bijzondere overeenkomsten tussen dat verhaal en dat van haar. In de magisch neergezette sfeer wordt je meegenomen in heden en verleden waarin verhaallijnen elkaar raken en Emily steeds meer dingen ontrafelt.

Eiland in bloei is met recht een liefdesgeschiedenis welke tragedie, hoop, verdriet en liefde kent. Jio zet de personages prachtig neer, het voelt alsof je hen leert kennen, alsof je zelf ook zomers op het eiland hebt doorgebracht. Door de pijn en gebeurtenissen begrijp je ook de reacties van personages op elkaar maar het hartverwarmende  aspect blijft de boventoon voeren. Het enige dat blijft knagen is het personage Jack. Is Emily niet te naïef wat hem betreft? Er wordt twijfel over hem gezaaid in het verhaal en of deze twijfel uiteindelijk wordt weggenomen, is aan de lezer zelf. De gebeurtenissen met de cliënt van Jack zouden meer vrouwen de wenkbrauw doen optrekken en of de verklaring van Jack goed genoeg is?

Stap voor stap worden heden en verleden met elkaar verweven en krijgt Emily steeds meer antwoorden. Ook komt ze steeds dichter bij zichzelf waardoor ze keuzes durft te maken.

De originele titel van Eiland in bloei is the Violets of March. Die titel is veel passender voor dit boek, het trekt het magische gevoel van dit verhaal door. Natuurlijk speelt dit verhaal op het eiland dus misplaatst is de titel Eiland in bloei zeker niet, het is alleen wat te algemeen.  Waarom dat punt dan toch een beetje voelt als een misstap, is enkel en alleen om de reden dat het boek verder zo voortreffelijk is. Alles past precies, komt mooi bij elkaar en die magische sfeer… Het boek verdient ook in het Nederlands de puntjes op de i.

Uiteindelijk doet dit natuurlijk niets af aan het verhaal wat Jio heer neerzet. Bereid je voor op enkele sprookjesachtige uren wegdromen op een prachtig eiland met haar bewoners.

Recensie:  Eiland in bloei – Sarah Jio

Eiland in bloei

1  2  3  4  5

Als twintiger kon Emily Wilsons leven haast niet stuk: ze was een bestsellerschrijfster, getrouwd met een man die zo covermodel had kunnen zijn, en er was niets wat hun eeuwige geluk in de weg zou kunnen staan.

Tien jaar later liggen de kaarten heel anders, en is haar relatie gestrand. Wanneer haar oudtante Bee haar uitnodigt om een maand door te brengen op Bainbridge Island in Washington State, hapt Emily meteen toe, verlangend naar een rustig plekje aan zee waar haar gebroken hart kan helen. Terwijl ze research doet voor haar volgende boek, vindt Emily een roodfluwelen dagboekje uit het jaar 1943. Ze begint te lezen en ontdekt verbazingwekkende overeenkomsten tussen haar eigen leven en dat van de onbekende dagboekschrijfster…