Recensie: De nachtploeg RECENSIE

Recensie: De nachtploeg - Michael Connelly

In De Nachtploeg leren we rechercheur Renée Ballard kennen. Samen met haar partner Jenkins werkt ze in de nachtploeg van de LAPD in Hollywood. Ballard was in de nachtdienst belandt nadat ze een klacht had ingediend tegen haar inspecteur wegens seksuele intimidatie. Deze klacht werd ongegrond verklaard nadat haar partner haar niet dekte (terwijl hij het incident gezien had.) De inspecteur behield zijn baan en Ballard werd overgeplaatst. Op een avond wat alles behalve een routine avond blijkt te zijn, krijgt ze te maken met creditcardfraude, vervolgens worden ze opgeroepen naar een zware mishandeling van een prostituee en beëindigt ze de nacht met een schietpartij waarbij 5 mensen zijn doodgeschoten. In de nachtdienst gaan ze van de ene zaak naar de andere, ze maken proces-verbaal op en dragen de zaken s ‘morgens over aan de juiste eenheid. Dit tot frustratie van Ballard die een zaak van begin tot eind wilde afwerken. Ze besluit dan ook de zaken te houden en er overdag aan te werken.

De Nachtploeg is een boek die je vanaf de eerste pagina vastgrijpt en niet meer los laat. Michael Connelly vertelt niet alleen een goed verhaal, hij heeft ook een geweldige krachtige stijl. Hij geeft je echt het gevoel van het reilen en zeilen van detectivewerk. Hij is duidelijk goed up-to-date over de huidige werking van een politiebureau. Daarnaast is Michael Connelly er in geslaagd een nieuwe personage als een oude vriend te laten lijken. Hoe die het doet ik weet het niet, maar hij doet het. Rechercheur Renée Ballard is een geweldig personage, een sterke maar toch beschadigde vrouw, die stoer en fascinerend is. Haar levensstijl en levensomstandigheden zijn nogal ongebruikelijk maar ze is helemaal toegewijd aan haar werk (bijna tot het punt van obsessie). Ballard heeft een interessant achtergrondverhaal en ik ben dol op de manier waarop Connelly die brengt. Behendig onthult hij in elke hoofdstuk iets meer over haar persoonlijke leven en groeit ze uit tot haar unieke zelf.

Als je fan ben van politieprocedures, geleid door een sterke vrouwelijke personage dan zul je De Nachtploeg geweldig vinden. De Nachtploeg lezen is alsof je een heel goeie, goed geschreven film of serie zit te kijken. De beschrijvingen waren zo levendig dat het verhaal zich als een film in mijn hoofd afspeelde. Michael Connelly is een uitstekende schrijver en dat bewijst hij maar weer met De Nachtploeg. Ik heb genoten van elk deel van dit boek, het is een zeer spannend verhaal die de lezer tot de laatst pagina laat raden. En het heeft een interessant en meeslepend personage waar ik (hopelijk) in de niet al verre toekomst meer over kan lezen.

De nachtploeg

1  2  3  4  5

Renée Ballard, een veelbelovende detective bij de politie van Los Angeles, had de moed een van haar superieuren aan te klagen voor seksuele intimidatie. Nu draait ze voor straf de nachtdiensten in Hollywood, waarbij ze steeds alleen maar het begin van een zaak meemaakt, die ze 's ochtends tot haar frustratie over moet dragen aan haar overdag werkende collega's.

Maar op een nacht wordt ze geconfronteerd met twee zaken die ze niet kan en wil loslaten. Ondanks de waarschuwingen van haar partner werkt ze overdag aan de oplossing, terwijl ze 's nachts gewoon door blijft werken. Als blijkt dat de twee misdaden met elkaar verbonden zijn, wordt het tot haar afschuw wel heel persoonlijk. Ze zal erg sterk in haar schoenen moeten staan om haar geliefde baan te behouden.