Recensie: Yakitori & Korean BBQ RECENSIE

Recensie: Yakitori & Korean BBQ – Jonas Cramby

De buitenlandse keukens worden steeds populairder in ons land. De Italiaanse, Griekse en Mexicaanse keuken zie je natuurlijk al overal terug. Nu gaat Nederland kennismaken met Japan en Korea: het kort grillen van vlees, zelfgemaakte sauzen en marinades en gezellig samen zijn rondom een tafelbarbeque. Het kookboek Yakitori & Korean BBQ is geschreven door Jonas Cramby. Het is een tof boek voor mensen die houden van BBQ-en, voor mensen die houden van deze wereldkeuken, voor fans van sojasaus en andere (zoutere) ingrediënten uit deze keuken en voor mensen die wel eens iets anders willen als het standaard speklapje op de BBQ. Heerlijk voor in de zomer en het boek nodigt uit om gezellig samen te tafelen.

Het kookboek Yakitori & Korean BBQ bestaat uit grofweg 4 hoofdstukken. Het boek start met een voorwoord en wat feitjes over hoe je dit eten moet eten. Vervolgens volgen de hoofdcategorieën qua gerechten en bereiden, namelijk: Yakitori, Yakiniku, Korean BBQ en Izakaya. Bij ieder hoofdstuk wordt ingegaan op de ingrediënten en koopgids van Aziatische levensmiddelen, de kook- en bereidingstechnieken en wat leuke feitjes of tips. Bijvoorbeeld over het kopen van een tafelbarbeque geschikt voor deze gerechten of Koreaanse drankspelletjes.

Recept 1: Yakitori

Yakitori betekent simpelweg klassieke spiesjes met kip. Wel heeft Yakitori een speciale manier van bereiden en grillen. In die zin is het niet helemaal het kipspiesje zoals wij deze kennen. De ingrediënten voor dit recept zijn vrij eenvoudig en ook het bereiden ervan is gemakkelijk. Wel moet je telkens bladeren in het boek. Op één pagina geven ze namelijk vier Yakitori recepten weer, terwijl ergens anders in het boek staat beschreven hoe je Yakitori moet grillen. De opbouw van het boek heeft dus wat kleine verbeterpuntjes.

Recept 2: Yaki onigiri

Deze gegrilde bolletjes rijst waren duidelijk het meest originele recept uit dit kookboek. Lekker vanwege de zoute, krokante buitenkant en de zachte, gladde binnenkant. Een fijne afwisseling bij al het vlees van een BBQ. Hierbij geeft het boek handige tips voor het bereiden van rijst, zoals dat in deze keuken zou moeten. Voordeel aan dit gerecht is dat het super makkelijk is. Je moet even wachten tot de rijst goed is afgekoeld, maar daarna is het kneden van de bolletjes een leuke bezigheid om bijvoorbeeld met kinderen te doen. Dit afkoelen wordt trouwens niet genoemd in het recept, dus dat is wel een klein minpuntje. Als je zelf niet even logisch nadenkt en te laat begint met de voorbereidingen, moet je dus hete rijst kneden tot balletjes.. dit soort details in de bereidingswijze ontbreken soms in dit kookboek. Hierdoor waren onze gegrilde bolletjes rijst niet heel mooi om te zien. Gelukkig waren ze wel erg lekker!

Recept 3: Kyuri

Kyuri staat voor komkommersnacks. Eén van deze snacks is getest, namelijk de komkommer ingelegd in sojasaus. Dit is een snelle, klassiek Japanse manier van inleggen en deze beschrijving in het boek is zeer kloppend. Het is fijn om snel en eenvoudig een lekkere frisse salade op tafel te zetten, passend bij alle andere gerechten.

Recept 4:Yaki tomorokoshi

Dit recept valt onder de yakiyasai, de gegrilde groente. Op onze BBQ grilden we maïs. Dit gerecht was iets ingewikkelder, met name bij het kopen van de ingrediënten. Zo zijn maïskolven hier niet overal te koop, wel de maïs zonder kolf. Ook is miso, een belangrijk gerecht van de boter voor over de maïs, moeilijk te verkrijgen. Het uitvoeren van dit recept vergt daardoor wat winkelspeurwerk of wat kleine aanpassingen. Het resultaat was lekker, maar niet heel speciaal.

Al met al is Yakitori & Korean BBQ van Jonas Cramby een vernieuwend kookboek, met een keuken die opkomend is in Nederland. Er zijn enkele verbeterpunten te noemen, zoals de soms wat onlogische opbouw/indeling van het boek of de kleine details die soms ontbreken bij de bereidingsstappen van een recept. Dat maakt dat dit boek uitkomt op 4 sterren.

Yakitori & Korean BBQ

1  2  3  4  5

De yakitori spies en het gegrilde buikspek zijn volledig geïntegreerd in onze westerse samenleving. Deze van oorsprong Japanse grilltechnieken geven veel resultaat tegenover weinig inspanning. In Japan en Korea gaan ze voor maximaal levensgenot en wordt er niets aan het toeval overgelaten: vlees wordt kort gegrild, sauzen zijn zelfgemaakt en vlak ook zeker het sociale aspect van zitten rondom een tafelbarbecue niet uit.

Niets simpeler dan een Korean BBQ waarbij een 'ssam' (wrap) of slablaadje wordt gevuld met een aantal ingrediënten, behalve dat je het in een keer in je mond moet stoppen! Start traditioneel met 'yukhoe' (tartaar) en sluit af met 'naengmyeon' (noedels in koude bouillon). Garneer met rijst, kimchi en andere bijgerechten en je eet tegelijkertijd verfijnd en bruut, eenvoudig en geavanceerd.

Het drinken van alcohol of groene thee is gebruikelijk bij het eten van Japanse gerechtjes. Recepten voor 'izakaya' (pubfood) en 'otsumami' (borrelhapjes) mogen dan ook niet ontbreken in dit boek. Met dit boek in de hand beheers je de kunst van Japans grillen!