Recensie: Onafscheidelijk RECENSIE

Recensie: Onafscheidelijk - Juliet Butler

Onafscheidelijk vertelt het verhaal van de Siamese tweeling Masja and Dasja Krivoshlyapova uit Rusland. Deze Siamese tweeling heeft werkelijk geleefd en de auteur van dit boek, Juliet Butler, was jarenlang bevriend met de tweeling, waardoor zij veel over hen te weten is gekomen. Het ware levensverhaal van Masja en Dasja heeft de schrijfster bewerkt tot een hartverscheurende roman.

Het boek start met het einde van de Siamese tweeling, waarna vervolgens chronologisch het levensverhaal van de meisjes wordt verteld vanaf de leeftijd van zes jaar. Op zesjarige leeftijd verblijven de zusjes in het Instituut voor Kindergeneeskunde in Moskou en worden daar verschrikkelijk behandeld. Dasja en Masja zijn rap na hun geboorte bij hun moeder weggehaald en vervolgens ondergebracht in tehuizen en blootgesteld aan medische experimenten. Enerzijds werd de tweeling verafschuwd, maar aan de andere kant was de Siamese tweeling interessant voor de wetenschap, waardoor ze veel onderzoeken hebben moeten ondergaan.

Het is onvoorstelbaar hoe het leven eruit ziet als je deel bent van een Siamese tweeling, maar in het boek Onafscheidelijk weet Juliet Butler een beeld te geven, waardoor je je een voorstelling kunt maken van deze situatie. Doordat Masja en Dasja een Siamese tweeling zijn, heeft Juliet Butler de dames niet apart kunnen spreken. In haar nawoord geeft de schrijfster aan dat Masja en Dasja daarom niet altijd al hun gedachten geuit hebben.

De hoofdpersonages Dasja en Masja zijn totaal verschillend en dat is heel lastig als je continu met elkaar verbonden bent. Dasja is rustig en bedachtzaam, terwijl Masja druk en mondig is. Juliet Butler heeft bewust gekozen om het boek vanuit het perspectief van Dasja te schrijven, omdat zij in het echte leven vaak niet aan het woord kwam. Het is daarom bijzonder dat de auteur ervoor gekozen heeft nu juist haar aan het woord te laten. Uit het boek wordt duidelijk dat Dasja vaak heeft moeten lijden onder de brutaliteit van haar zus. Toch was het ook interessant geweest om ook vanuit het perspectief van Masja te lezen, zodat ook duidelijk wordt wat haar beweegredenen waren om zo dwars en brutaal te zijn.

De cover van het boek laat een foto zien van twee vrouwen/zusjes die elkaars hand vasthouden, dit staat symbool voor verbondenheid en ‘onafscheidelijk zijn’, maar de onafscheidelijkheid van Masja en Dasja was natuurlijk heel anders. De foto op de cover past daarom niet heel goed bij het verhaal en laat ‘onafscheidelijk zijn’ idyllischer voorkomen dan dat het in het verhaal van de Siamese tweeling is. De vrouwen zijn verschrikkelijk behandeld, terwijl zij zo graag meer hadden willen zijn en apart van elkaar iets hadden willen bereiken in het leven. Maar door de verbondenheid konden de vrouwen nooit echt gelukkig worden.

Veel gevoelens schieten bij het lezen van dit boek door je lijf, van afschuw tot ontroering, maar ook verbazing over hoe er is omgegaan met Dasja en Masja. Het is moeilijk voor te stellen hoe het leven van een Siamese tweeling eruit ziet, maar Juliet Butler heeft dit in Onafscheidelijk mooi weten te verwoorden. Een prachtig en ontroerend verhaal over het moeilijke leven van de Siamese tweeling Masja en Dasja.

Onafscheidelijk

1  2  3  4  5

Dasha kan zich een leven zonder haar zusje niet voorstellen. Masha is brutaal, stoer en onbevreesd. Dasha is rustig en bedachtzaam, maar overal bang voor. Voor de dokters die enge onderzoeken komen doen, voor de kinderen door wie ze gepest worden en voor de grote boze buitenwereld. Gelukkig is Masha altijd bij haar.

Masha en Dasha zijn een Siamese tweeling. De wereld waarin ze zijn geboren is hard. Aan de ene kant moeten gebreken uit het zicht blijven, aan de andere kant worden ze beschouwd als een interessant medisch geval. Maar
    Masha en Dasha willen meer zijn dan alleen 'die Siamese tweeling'.

Kun je samen wel gelukkig zijn als je eigenlijk zo verschillend bent? En hoe kom je tot je recht als je altijd in de schaduw van de ander leeft?