Recensie: Fataal spel RECENSIE

Recensie: Fataal spel – Chinouk Thijssen

Fataal Spel van Chinouk Thijssen volgt Carmen, wiens zusje Jessie na een val in een discotheek uit het ziekenhuis verdwijnt. De politie denkt dat Jessie zelf is weggelopen, maar Carmen en haar familie denken dat er meer aan de hand is. Dit wordt bevestigd wanneer Carmen contact krijgt met de kidnapper: ze krijgt opdrachten die ze moet voltooien om haar zusje terug te vinden. Alleen als ze meespeelt, is er kans dat Jessie dit overleeft, wordt er gezegd. Voor Carmen is er geen keus, want zij en haar zusje zijn altijd twee handen op één buik geweest. Hun speciale band zorgt ervoor dat Carmen alles doet, zelfs als de uitdagingen steeds heftiger worden. De vraag is hoe ver ze zal gaan en of Jessie dit zal overleven.

Chinouk Thijssen is een thrillerschrijfster in hart en nieren. Ze schreef al eerder (young adult-)thrillers, maar Fataal Spel is haar debuut bij uitgeverij Clavis. Naast schrijfster is ze ook een BookTuber (een youtuber rondom boeken, ook wel boekvlogger genoemd). Er staan nog meerdere boeken van haar hand op de planning bij haar uitgeverij.

Het verhaal begint eigenlijk meteen goed. Carmen en Jessie zijn samen een avondje dansen en wanneer het Carmen even te veel wordt, gaat ze even naar buiten. Jessie blijft binnen en struikelt over haar jurk, waarna ze van de trap valt. Ze wordt naar het ziekenhuis gebracht en vanaf daar begint het verhaal pas echt, want daar blijft ze niet lang. Carmen, de grote zus en meteen ook de meest wijze van de twee, is in alle staten en wil haar zusje redden. Die kans krijgt ze zeker wanneer ze in contact lijkt te komen met de kidnapper. Gelukkig heeft ze haar familie en vrienden die haar bijstaan in deze bizarre situaties.

Het plot is misschien niet compleet verrassend te noemen wanneer je een fervent thrillerlezer bent, maar voor een YA-thriller is het zeker pittig en risicovol. Als je als YA-lezer nog niet veel thrillers hebt gelezen, zou het kunnen zijn dat Thijssen je van je sokken blaast. Het boek leest snel, is spannend ten alle tijden en op sommige punten zelfs wat luguber. De tweehonderd bladzijden zijn binnen no-time uit en het boek laat je achter met vragen en koude rillingen. Dat is misschien wel de kracht van een goede thriller: het laat je niet meer los. Dat is precies wat Chinouk Thijssen hiermee heeft weten te bereiken.

Waarom Fataal Spel beter is dan de gemiddelde (YA-)thriller? Allereerst zijn de personages goed, maar niet te ver uitgewerkt. Je leert de zusjes kennen, net als hun vrienden en familie, maar het wordt niet tot in den treuren uitgemolken. Hierdoor blijft het verhaal spannend en vlot lezen. Daarnaast werkt de thriller heel goed, doordat het makkelijke taalgebruik en de spannende gebeurtenissen gecombineerd worden. Het kost geen moeite om verzeild te raken in het verhaal en het blijft tot de laatste bladzijden spannend. Als laatste werkt dit boek zo goed, door toch het unieke aspect wat Thijssen hierin heeft gebruikt. Misschien is de rode draad in het verhaal niet de meest unieke, maar de gebeurtenissen alom zijn goed bedacht en in elkaar gezet. Het is zeker geen dertien-in-een-dozijn thriller!

Fataal Spel is aan te raden voor vrijwel iedere lezer: van young adult tot volwassenenlezers. Niet jonger dan young adult, want soms kan het wat eng en gruwelijk worden. Ook als je nog nooit een thriller hebt gelezen – misschien dan juist – kan dit boek een heel verfrissende nieuwe kijk op literatuur geven. Het is in ieder geval één van de betere Nederlandse thrillers die we kennen. Wat betreft de schrijfstijl, de opbouw van het plot en de uitwerking van de karakters is Chinouk Thijssen een hele grote schrijfster en we mogen blij zijn dat ze voorlopig nog niet uitgeschreven is.

Fataal spel

1  2  3  4  5

Wat voor een ziek spelletje is dit? Nadat haar zusje Jessie is ontvoerd, stuurt de kidnapper allerlei opdrachten naar Carmen. Alleen als ze gewillig meespeelt en alle raadsels oplost, zien de twee meiden elkaar nog terug. Althans, dat is wat de dader beweert. Samen met haar vrienden voert Carmen de bevelen uit, maar de uitdagingen worden steeds extremer en gevaarlijker. Hoe ver zal ze gaan om haar zus te redden?

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane