Recensie: Lemony Snickets Afschuwelijke Avonturen – Het Duistere Derde Boek RECENSIE

Recensie: Lemony Snickets Afschuwelijke Avonturen – Het Duistere Derde Boek - Lemony Snicket

In Lemony Snickets Afschuwelijke Avonturen – Het Duistere Derde Boek, het derde boek in de Lemony Snicket-reeks, doen Violet, Claus en Roosje weer hun best om uit de handen van de vreselijke Graaf Olaf te komen, die uit is op hun fortuin. Violet, Claus en Roosje zijn hun ouders verloren in een brand en dat maakt hen weeskinderen, maar ze kunnen nergens echt aarden. Dit keer worden ze ondergebracht bij tante Jozefien, een vrouw die bang is voor alles en erg gesteld is op goede grammatica. Natuurlijk beleven de kinderen weer grote avonturen in dit boek, waaronder situaties met orkanen, vleesetende bloedzuigers en met kapitein Nep – en nep is hij, want hij lijkt verdacht veel op Graaf Olaf…

Lemony Snickets afschuwelijke avonturen is een reeks geschreven door Lemony Snicket zelf, als pseudoniem van schrijver Daniel Handler. Lemony Snicket geeft bij elk boek aan dat het boek eigenlijk helemaal niet leuk is om te lezen en dat als je op zoek bent naar een goed, vrolijk boek, je dit boek net zo goed meteen aan de kant kan leggen. Dit werkt twee kanten op voor de lezer: het zorgt ervoor dat je als lezer nieuwsgierig wordt naar het verhaal (want waarom vindt de schrijver het zelf niet de moeite waard?) en het zorgt ervoor dat de verwachtingen voor het boek omlaag gaan (als de schrijver het boek al niet leuk vindt…). Dat trucje was de eerste keer tof, maar de derde keer is die charme er toch een beetje van af.

De schrijfstijl van Lemony Snicket is voornamelijk bijzonder te noemen. Hij vertelt veel buiten het verhaal om, legt woorden uit die misschien als moeilijk ervaren kunnen worden en licht toe wat er niet vertelt wordt of hoeft te worden. Hierdoor is het verhaal soms wat lastig te lezen. Het haalt voornamelijk de snelheid uit het verhaal, want het wordt steeds onderbroken. Het verhaal is natuurlijk oorspronkelijk geschreven voor kinderen, waardoor het uitleggen van moeilijke woorden gerechtvaardigd lijkt, maar het is overbodig en niet altijd fijn om te lezen.

Wat miste in de voorgaande delen, was de band met Violet, Claus en Roosje. Doordat de verhalen kort zijn en de avonturen beknopt, was er weinig ruimte om de hoofdpersonen goed te leren kennen. Pas nu, in dit derde boek, lijkt die band opgebouwd te worden. Het is onmogelijk om de kinderen niet leuk te vinden en eigenlijk heeft de lezer ze al in het hart gesloten door dit derde boek op te pakken. Ergens zijn we toch allemaal benieuwd naar hoe het deze kinderen vergaat.

Ook Lemony Snickets Afschuwelijke Avonturen – Het Duistere Derde Boek is weer reuzespannend en extreem vervelend. De drie kinderen maken genoeg mee waarvan ze slecht zullen dromen en ook de (jonge) lezer zal soms even moeten slikken. Eng zijn de gebeurtenissen misschien niet te noemen – het is en blijft jeugdfictie – maar desalniettemin zullen veel kinderen hier de kriebels van krijgen. De gebeurtenissen zijn goed en duidelijk beschreven en het blijft vermakelijk om te lezen wat de kinderen nu weer meemaken.

Lemony Snicket heeft met zijn Lemony Snickets Afschuwelijke Avonturen een zeer bijzondere en unieke kinderserie op de kaart gezet die niet meer is weg te denken uit het genre. De manier van schrijven is door vrijwel niemand anders zo uitgevoerd en dat maakt de serie mooi op zijn eigen manier. Toch kan de serie voor sommige lezers het net niet zijn, doordat het verhaal niet lekker doorloopt en het overal wat afstandelijk aandoet. Toch is de serie absoluut de moeite waard en is Lemony Snickets Afschuwelijke Avonturen – Het Duistere Derde Boek een prima derde deel!

Lemony Snickets afschuwelijke avonturen

1  2  3  4  5

De reeks Lemony Snickets afschuwelijke avonturen vertelt de belevenissen van de weeskinderen Violet, Claus en Roosje Baudelaire, die na een brand hun ouders zijn verloren.
    Maar de kinderen hebben het niet makkelijk. De verwaande Graaf Olaf, die steeds in een nieuwe vermomming opduikt, bedenkt honderd-en-een sluwe listen om het familiefortuin van de kinderen in handen te krijgen.
    Slagen Violet, Claus en Roosje erin uit zijn klauwen te blijven?

In Het duistere derde boek worden Violet, Claus en Sunny ondergebracht bij tante Jozefien, een angstige vrouw met een passie voor grammatica, die aan het Melancholiameer woont. Maar er wacht hen nieuwe rampspoed in de vorm van een orkaan, vleesetende bloedzuigers en... graaf Olaf, die zich deze keer heeft vermomd als kapitein Nep. Zijn ze hem ook deze keer weer te slim af?