Recensie: Het geheim van een moeder RECENSIE

Recensie: Het geheim van een moeder – Renita de Silva

Als de zwangere Jaya haar moeder verliest en kort daarna haar pasgeboren zoontje een tragische wiegendood sterft, stort haar leven in. Radeloos van verdriet en schuldgevoel gaat ze op zoek naar antwoorden – antwoorden op haar eenzame, afwezige moeder en haar mysterieuze verleden in India. Als ze haar moeders spullen doorzoekt, vindt ze twee dagboeken en oude foto's, die de rokerige geur van vuur afgeven. Op elke foto glimlacht een jongetje naar Jaya, en op één staat een familie trots voor een gigantisch landhuis.

Wie is dit kind? En waarom koesterde haar moeder herinneringen aan een vorstelijke familie uit een ver verleden? De dagboeken leiden haar terug naar India, naar de ruïne van wat ooit een chique huis op een heuvel was. Daar ontmoet ze Kali, een oude vrouw die verhalen vertelt over verwoestende leugens en een brand die een familie uit elkaar rukte. Maar niets zal Jaya voorbereiden op de laatste onthulling van het huis. Een onthulling die alles verandert wat Jaya over zichzelf dacht te weten.

Het geheim van een moeder van Renita de Silva vraagt behoorlijk wat inlevingsvermogen van de lezer: het speelt zich af in India. Een cultuur die in ieder geval voor mij totaal nieuw is. Dit is daarom precies zo’n verhaal ‘waar je even moet inkomen’. Uiteraard wordt je inspanning zeker beloond. Naast dat het verhaal zich in India afspeelt, spelen er ook delen van het verhaal in Engeland af.

Je kruipt daadwerkelijk in de huid van hoofdpersoon Jaya die een traumatische gebeurtenis heeft meegemaakt. Ze is haar zoontje verloren. Een mooi, maar emotioneel onderwerp die iedere lezer wel moet raken. Er lopen diverse verhaallijnen door elkaar, waardoor af en toe het geheel niet echt samenkomt, ook hier moet je doorheen. Zeker omdat je na zo’n honderd pagina’s helemaal in het verhaal gezogen wordt en steeds meer op z’n plaats valt. Ook de spanning wordt opgebouwd en je blijft als lezer zeker geboeid.

De schrijfstijl van Renita de Silva, is er wel een waar je aan moet wennen: ze gebruikt haast in elke zin wel een bijvoeglijk naamwoord, waardoor ellenlange zinnen ontstaan en je misschien iets te veel informatie krijgt. Dit vraagt behoorlijk wat aandacht van je, als lezer. Toegegeven: de stijl geeft je wel een compleet beeld van de wereld waarin Het geheim van een moeder zich afspeelt. Ook wennen de lange zinnen op den duur ook. Maar verwacht zeker geen hapklare brokken, eerder een taaie tekst waar je ‘even door heen moet’.

De ontknoping maakt alle nadelen eigenlijk weer goed. Eindelijk kom je te weten wat de familiegeheimen zijn waarmee de moeder van Jaya worstelde. Al met al even een gevecht met wat opstartproblemen wanneer je begint aan Het geheim van een moeder, maar een eind die je deze nadelen zeker doet vergeten.

Het geheim van een moeder

Renita de Silva

20 februari 2018