Recensie: Ik wil ook zo'n man RECENSIE

Recensie: Ik wil ook zo’n man – Ellen Berg

In Ik wil ook zo’n man volgen we de 39 jarige erkende hartspecialiste Charlotte Meininger. Ze werkt in de Vitalis kliniek en heeft het allemaal prima voor elkaar, dat denkt ze zelf tenminste. Het enige dat nog ontbreekt is een man waarmee ze kan trouwen en een gezin kan stichten. Op een dag adviseert iemand haar om te beginnen met downdating, of ook wel daten beneden je stand, alleen ziet de te georganiseerde Charlotte dit natuurlijk absoluut niet zitten. Tot de dag dat haar pad zich kruist met die van de sympathieke, charmante loodgieter Uwe Starck. Zou dit ooit kunnen werken? Een arts en een loodgieter?

Charlotte is nogal een planner, alles verloopt per dag, zeven dag in de week volgens een bepaald schema en bepaalde rituelen en daar wijkt ze absoluut niet graag vanaf. Ze is een slimme, iets wat gekke, goed georganiseerde maar toch ook wel erg onzekere vrouw. In het begin komt ze een beetje over als een zeurpiet, maar naarmate het verhaal vordert begin je al snel van haar te houden. Als ook haar enige beste vriendin trouwt met de man waar zij verliefd op is, denkt ze dat al haar kansen verkeken zijn op het vinden van een man.

In Ik wil ook zo'n man lopen er meerdere kleine verhaallijnen door elkaar heen, wat ervoor zorgt dat het geen saai verhaal is en daardoor blijft de nodige spanning erin. Het verhaal is geschreven vanuit Charlotte haar oogpunt, wat ervoor zorgt dat je je goed in haar kunt inleven en precies weet wat ze denkt en voelt.

De personages in Ik wil ook zo’n man zijn stuk voor stuk sterk neergezet. Ze zijn allemaal goed uitgewerkt. Ze hebben allemaal leuke maar ook minder leuke karaktereigenschappen, een lekker gevarieerd gezelschap. Er komen aardig wat personages voorbij, wat niet altijd fijn is, maar voor dit verhaal was het precies goed zoals het was. Ze roepen met zijn allen ook aardig wat emoties op, van het aandoenlijk en liefelijk zijn tot irritaties en boosheid. De schrijfster van het verhaal Ellen Berg heeft precies genoeg van alles erin gestopt. Dit verhaal laat je inzien dat niet iedereen is zoals ze zich voordoen en ook dat echte vrienden er altijd voor je zijn.

Het grote pluspunt van dit verhaal was Uwe Starck, de lieve, goedzak met een grote mond maar een heel klein hartje. Een hardwerkende loodgieter die echt absoluut niet in dit verhaal had mogen ontbreken. Hij leert Charlotte om het leven iets meer los te laten en om meer te genieten van alles, zonder dat hij haar wil veranderen in iemand anders. Hij versterkt haar pluspunten, waardoor ze meer leert te vertrouwen op zichzelf en ook meer voor zichzelf op durft te komen. De chemie tussen deze twee personages was echt perfect en spat hier en daar van de pagina’s af.

Auteur Ellen Berg schrijft vlot, met heel veel humor, aandoenlijk en hartverwarmend. Ook de nodige romantische momenten komen voorbij, wat dit verhaal dus tot een echte fijne feelgood maakt. Als je eenmaal op gang bent in dit verhaal, leest het echt weg als een trein, je wilt gewoon weten hoe het af gaat lopen. Ondanks dat feelgood verhalen vaak voorspelbaar zijn, had dit verhaal zeker nog wel wat verrassingen verstopt zitten. Tijdens het lezen was het gewoon op en top genieten, met een glimlach op je gezicht.

Kortom, hou je van fijne feelgood verhalen met romantiek, de nodige spanning en veel hilarische momenten erin, dan is Ik wil ook zo’n man absoluut een boek dat je wilt lezen. Hier en daar heeft dit verhaal ook wel iets weg van de boeken van Bridget Jones, maar niet op een gekopieerde manier. klinkt goed toch?

Eerder verscheen van auteur Ellen Berg ook al Blonder wordt het niet.

Ik wil ook zo'n man

1  2  3  4  5

Charlotte heeft het allemaal: een baan als arts, een fijn appartement en een druk sociaal leven. Het enige dat nog ontbreekt is een man. De tijd begint te dringen, want Charlotte is al 39. Net als ze op het punt staat te accepteren dat ze voor de rest van haar leven alleen zal blijven, ontmoet ze Uwe, een razend aantrekkelijke loodgieter.

Charlotte valt als een blok voor zijn innemende glimlach en ongedwongen gewoontes, maar haar omgeving is minder enthousiast. Daten beneden je stand? Kan dat wel goed aflopen? Ik wil ook zo'n man is een hartverwarmende feelgoodroman die je gegarandeerd aan het lachen maakt!