Recensie: De vogel in mijn haar RECENSIE

Recensie: De vogel in mijn haar - Karl van de Broecke

De vogel in mijn haar gaat over Sophie. Sophie is acht jaar en ze heeft lange haren. Ze zijn zo lang dat iedereen vindt dat ze haar haren moet laten knippen; haar ouders, haar zussen en zelfs haar oom Karl. Maar dat wil Sophie niet. Het kan namelijk niet. Er woont een vogel in haar haar. Een kleine zwaluw die Vincent heet en kan praten. Vincent is zelfs mee geweest op vakantie, naar Italië. Maar op een dag moet Vincent weg en Sophie vraagt zich af of hij nog wel terug komt.

Karl van de Broecke heeft het verhaal over Sophie bedacht samen met een echte Sophie, zijn petekindje, terwijl ze samen op vakantie waren in Italië. Dat verhaal is nu uitgegeven als een mooi boek, wat een verrassing is voor de echte Sophie.

De vogel in mijn haar is een lief verhaal over een meisje en een vogeltje dat in haar haar woont. Het gaat over geheimen, want niemand weet van Vincent af. Het gaat over groter worden en afscheid nemen. Vincent trekt immers in het najaar naar het zuiden om daar te overwinteren. En als hij terugkomt, is hij een volwassen zwaluw die klaar is voor zijn eigen leven. Maar De vogel in mijn haar gaat vooral over vriendschap. Vincent is namelijk een trouwe vriend waarmee Sophie gesprekken kan voeren.

De vogel in mijn haar is een vrij dun boek uitgegeven op A4-formaat. De letters zijn groot en de hoofdstukken zijn hooguit tweeëneenhalve pagina lang. Voor zelf lezen door beginnende lezers zijn de bladzijden te lang en is de tekst soms wat te moeilijk. Voor jonge lezers zijn juist boeken met illustraties tussen de alinea's door aantrekkelijk. De vogel in mijn haar is juist bijzonder geschikt om voor te lezen. De korte hoofdstukken vormen iedere keer een mooi afgerond geheel, terwijl ze toch een doorlopend verhaal vertellen.

Het meest aantrekkelijke aan De vogel in mijn haar zijn de bijzondere illustraties van Fatinha Ramos. Ze zijn strak en kleurrijk. De paginagrote afbeeldingen wisselen de hoofdstukken af en ondersteunen het verhaal goed. Het moet voor de echte Sophie geweldig zijn om het verhaal dat ze met haar oom heeft bedacht op deze bijzondere manier in een echt boek met mooie illustraties terug te lezen.

De vogel in mijn haar

1  2  3  4  5

Sofie is acht. Ze heeft haar dat bijna tot aan haar knieën komt. Haar familie en vrienden willen dat ze het laat knippen, maar zij wil dat het nog langer wordt! Niemand weet immers dat Vincent, een sprekende zwaluw, in Sofies haar woont. Dat moet geheim blijven, het koste wat het kost.
    Sofie doet er alles aan om te verhinderen dat ze naar de kapper wordt gestuurd, want Vincent is haar speelkameraadje, haar steun en toeverlaat. Tot Vincent haar vertelt dat hij weg moet. Zal ze hem nog terugzien?

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox