Recensie: Erfenis van de botten RECENSIE

Recensie: Erfenis van de botten – Dolores Redondo

Fans van Karin Slaughter opgelet: dit zou zo maar eens de nieuwe reeks kunnen zijn waar je je hart aan verliest!

Dolores Redondo is de Spaanse thriller sensatie van dit moment.  Voordat ze begon met thrillers bedenken, schreef ze sprookjes en verhaaltjes voor kinderen. Haar doorbraak bereikte ze met het boek Beschermengel, het eerste deel van een trilogie waarin Amaia Salazar de hoofdrol speelt. Erfenis van de Botten is het tweede deel uit deze reeks dat vertaald is naar het Nederlands. Wanneer het derde deel vertaald wordt en in de winkels zal liggen, is nog niet bekend.

Tijdens het lezen wordt al snel duidelijk dat bepaalde gebeurtenissen het gevolg zijn van belevenissen uit het eerste boek en hierdoor is het aan te raden om eerst Beschermengel te lezen voordat je aan dit spannende boek begint. Erfenis van de Botten is wel als standalone te lezen, maar dan zullen niet alle details duidelijk zijn. Het boek gaat dan ook verder waar Beschermengel werd beëindigd.

In haar zwangerschapsverlof wordt Amaia direct bij een zaak betrokken. De man die vorig jaar gearresteerd werd moest voorkomen, maar vlak voordat het moment daar was, pleegde hij zelfmoord in de toiletten van het gerechtsgebouw. Hij heeft een persoonlijk briefje voor Amaia bij zich waarop het woord 'Tartallo' geschreven staat. Amaia komt in een klopjacht terecht waarin verschillende moordenaars de gruweldaden uitvoeren, maar waar de figuur Tartallo uit de Baksische mythologie de leidraad is. Het team doet alles om zo snel mogelijk de puzzel te kunnen verklaren, maar het lijkt wel alsof het steeds persoonlijker naar Amaia gericht wordt...

Erfenis van de Botten is een thriller die veel, véél meer in zich heeft dan een standaard klopjacht. De nauwelijks zichtbare grens tussen werk en privé maken het bloedstollend spannend. Amaia is een karakter waar je je mee kunt identificeren. Ze houdt van haar werk en laat zich er nog weleens door opslokken, terwijl ze tegelijkertijd beseft ze dat haar kersverse gezin op de eerste plaats hoort te staan. Haar dilemma wroet zich in het hoofd van de lezer en hierdoor kost het moeite geen empathie voor haar te krijgen. Ze is slim en weet wat ze wil, maar ook toont het personage een passie dat zich uit in haar werk en familie en vrienden. Naast deze hoofdpersoon schitteren nog andere belangrijke personages in de thriller. Elk hebben ze een eigen rol en perspectief en samen vormen ze een team uit duizenden. Ze zijn warm en hartelijk en hebben hun hart op de juiste plaats. Niemand is haantje de voorste en het teamwork staat centraal.

In een langzaam tempo neem Redondo de lezer mee een vernieuwende zoektocht in. Stukje bij beetje wordt er meer van het verhaal losgelaten en hierdoor worden je hersens als lezer geprikkeld. Erfenis van de Botten is geen boek dat je over je heen laat komen. Je wilt actief mee zoeken met het team en de dader achterhalen. En misschien wil je nog wel het liefst weten wat de motieven zijn, die de moordenaars zo eng dichtbij het persoonlijke leven van Amaia laten komen. De Baksische mythe wordt niet zomaar blootgelegd voor de lezer. Gestaag wordt er steeds meer duidelijk. De mythe is belangrijk in het verhaal, maar duikt nergens op de voorgrond.

Erfenis van de Botten is ingenieus en vernieuwend. Liefhebbers van een duister plot met goed uitgewerkte karakters zouden het boek zeker eens moeten proberen.

Erfenis van de botten

1  2  3  4  5

Wanneer de briljante, koppige inspecteur Amaia Salazar de heiligschennis van de kerk in haar geboorteplaats Elizondo onderzoekt, moet de man die ze een jaar eerder voor moord gearresteerd heeft voor de rechter verschijnen. Maar dan pleegt hij zelfmoord in de toiletten van het gerechtsgebouw. Het enige dat hij achterlaat, is een cryptisch briefje met maar één woord: 'Tartallo'.

Tot Amaia's grote verbijstering is dit niet de enige zaak waarin een agressieve man zijn partner vermoord, daarna zichzelf en dezelfde mythologische boodschap achterlaat. Doen zij dit in opdracht van iemand? Amaia en haar team storten zich in het onderzoek tijdens de mistige, donkere winter en eindeloze regens van de Baztan-vallei.

Maar dan raakt Amaia emotioneel betrokken bij de duistere zelfmoorden en wordt haar werk een persoonlijke last die al haar grenzen overschrijdt. Naarmate ze de waarheid ontrafelt, komt degene die het dichtst bij haar staat in levensgevaar...