Recensie: Arrowood RECENSIE

Recensie: Arrowood - Mick Finlay

William Arrowood en zijn partner, Barnett, krijgen bezoek van Caroline Cousture. Ze is op zoek naar haar verdwenen broer en ze vermoedt dat hij niet vrijwillig is vertrokken. Arrowood heeft niet zo een zin in deze zaak, omdat de verdwenen broer in een restaurant werkte waarmee hij niet echt op goede voet staat. Maar hij gaat uiteindelijk toch overstag. Hij wilt zijn aartsvijand, Mr. Cream, namelijk wel een hak zetten en hem tot op het bot vernederen. Alleen blijkt de zaak toch iets complexer in elkaar te zitten dan dat Arrowood had gedacht en dan komt Sherlock Holmes ook nog om de hoek kijken. Kan Arrowood de zaak oplossen zonder dat er onnodige slachtoffers vallen?

Arrowood van Mick Finlay is een typische detective. Het begint allemaal redelijk rustig, maar als Arrowood en zijn partner, Barnett, zich meer in de zaak rondom de vermissing verdiepen komt er steeds meer bij kijken. De spanningsboog in het verhaal wordt hierdoor langzaam maar zeker opgebouwd en houdt de lezer geboeid. Je blijft lekker doorlezen.

Het verhaal doet natuurlijk een beetje aan Sherlock Holmes en Watson denken, want ook in Arrowood heeft de detective een partner. Alleen is Arrowood toegankelijk voor de armere mensen uit Londen. De zaken die Sherlock Holmes te min zijn, neemt Arrowood wel aan en daar zit toch een mooie boodschap in verborgen. Niet alles draait altijd alleen om geld, het gaat erom dat je anderen ook kan helpen, omdat je een goed hart hebt.

Mick Finlay heeft een fijne, toegankelijke schrijfstijl die goed past bij een detective. Hij schrijft redelijk gedetailleerd en laat de lezer zelf mee puzzelen aan de zaak. Hoewel de lezer redelijk wat vermoedens heeft, blijkt toch niet alles te kloppen. Mick Finlay houdt het verhaal redelijk verassend (voor de ervaren lezer is het verhaal hier en daar een klein beetje voorspelbaar), maar zorgt er wel voor dat alle puzzelstukjes mooi in elkaar vallen. Al met al is Arrowood dus een redelijk goede detective.

Hoewel de titel van het boek doet vermoeden dat je het verhaal vanuit Arrowoods oogpunt leest klopt dit niet. Het verhaal wordt verteld door zijn partner Barnett en dat vond ik verfrissend. Het komt niet vaak voor dat je het verhaal niet leest vanuit het hoofdpersonage. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik Barnett een leuker personage vond dan Arrowood zelf. Arrowood was nogal een zeur en kon erg negatief zijn. Zijn hart zat daarentegen wel gewoon op de goede plek! Het contrast tussen beide personages was mooi aanwezig, waardoor ze allebei een eigen karakter hadden.

Ben jij een echte speurneus? Houd je van Sherlock Holmes? Dan is Arrowood het ideale boek voor jou! Het is spannend, redelijk verrassend en zit goed in elkaar. Een mooie detective die je in een mum van tijd uit kan lezen!

Recensie: Arrowood - Mick Finlay

Arrowood

1  2  3  4  5

Londen, 1895. Een moordenaar maakt de straten onveilig. De armen hebben honger, misdadigers nemen de leiding. Privédetective William Arrowood heeft een grote hekel aan Sherlock Holmes. Holmes is beroemd en krijgt de interessantste zaken, terwijl Arrowood het moet doen met cliënten die zich aan het randje van de samenleving bevinden. Op een dag krijgt Arrowood bezoek van de mooie Caroline Cousture, die op zoek is naar haar verdwenen broer. Arrowood heeft weinig zin in de zaak, maar wanneer blijkt dat de vermiste man voor Arrowoods aartsvijand Mr. Cream werkte, gaat hij overstag. Hij wil Cream koste wat kost vernederen. Al snel blijkt echter dat het om veel meer gaat dan een simpele verdwijning. Kan Arrowood deze zaak oplossen zonder dat er nog meer slachtoffers vallen? En hoe blijft hij uit de buurt van die lastpak Holmes?