Recensie: De laatste zet RECENSIE

Recensie: De laatste zet – Sandra Brown

Ze moet hem vertrouwen om in leven te blijven. Maar hoeveel is haar leven waard?

Er sloeg een vonk over toen Jordie Bennet en Shaw Kinnard elkaar voor het eerst in de ogen keken. Shaws gevaarlijke uitstraling maakt iets los in de slimme zakenvrouw, maar neemt een onverwachte wending als blijkt dat hij een bountyhunter is met de opdracht haar te doden. Shaw heeft echter andere plannen en ontvoert haar. Hij hoopt dat het hem dichter bij de dertig miljoen dollar brengt die haar broer heeft gestolen.

Shaw is niet de enige die het vermogen achternazit. Vluchtend voor de FBI en een beruchte crimineel, moeten Jordie en Shaw op hun verstand – en elkaar – vertrouwen om in leven te blijven. Maar ook Jordie lijkt niet te vertrouwen. Was zij bij haar broers plannen betrokken of is zij een onschuldige pion? En hoeveel is haar leven werkelijk waard?

De laatste zet is eigenlijk een beetje van beide: romantisch én spannend. Een combinatie die niet altijd goed samengaat, maar Sandra Brown is erin geslaagd om het succesvol in haar verhaallijn te verwerken. De toon wordt eigenlijk al direct gezet vanaf de eerste bladzijde. Het is al snel duidelijk dat de lezer meer kan verwachten van de verhaallijn tussen Jordie en Shaw, de hoofdpersonen in het boek. De spanning tussen de twee is om te snijden, zowel op romantisch gebied als op vijandig gebied. Wel leek het allemaal al vanaf het begin overduidelijk wat er te gebeuren stond. En hoewel je het verhaal op romantisch gebied inderdaad een cliché kunt noemen, is van het ‘thriller-gedeelte’ het tegenovergestelde waar: er vinden namelijk genoeg verassende gebeurtenissen plaats. Sandra Brown maakt gretig gebruik van plottwists en het verhaal blijft hierdoor constant spannend.

De schrijfstijl van Sandra Brown is fijn, waardoor het, naast de spanning, makkelijk is om door te lezen. Wel was het jammer dat er in het begin niet veel diepgang werd gelegd in de personages. Dit kwam pas later in het boek, hoe dieper in het verhaal, hoe meer je als lezer van de personages te weten komt. En niet alleen de personages werden uitgebreider, ook het plot. Want, zoals al eerder genoemd, wordt er de eerste paar pagina’s niet heel erg uitgepakt met onverwachte wendingen, maar na ongeveer een derde van het verhaal slaat dit om en wordt het steeds moeilijker om het boek weg te leggen.

Voor wie houdt van een romantisch, ietwat zoetsappig en verrassende thriller, ofwel romantic suspense, is De laatste zet een echte aanrader. De manier waarop Sandra Brown de spanning opbouwt en de lezer blijft verassen is geweldig. Ook de dubbelzinnige betekenissen (die trouwens pas na het uitlezen van het boek dubbelzinnig werden) laten zien dat er goed is nagedacht over ieder detail in het verhaal. Hierom krijgt De laatste zet 4 hartjes, want ondanks de briljante plottwists en spanning, is het romantische gedeelte iets te cliché.

Recensie: De laatste zet – Sandra Brown

De laatste zet

1  2  3  4  5