Recensie: De vroedvrouw van Braintree RECENSIE

Recensie: De vroedvrouw van Braintree – Jodi Daynard

De vroedvrouw van Braintree is het debuut van auteur van Jodi Daynard. Het speelt zich af tijdens de Amerikaanse Revolutie en anders dan andere verhalen volgen we deze turbulente tijd door de ogen van vrouwen; de achterblijvers. In het jaar 1775 wordt de pas getrouwde Elizabeth, Lizzie, Boylston wakker van kanonnenvuur. Vanuit een heuvel ziet ze in de verte de slag bij Charlestown, waar haar man om het leven zal komen. Ze besluit te blijven wonen in Braintree, waar ze pas net is gaan wonen. Eerst wordt zij als nieuweling ontweken, maar met haar kwaliteiten als vroedvrouw is ze al snel onmisbaar in de dorpsgemeenschap. Ze wordt vrienden met Abigail Adams, vrouw van John Adams. Ondertussen is er een politiek spel gaande en worden er moorden gepleegd. Een mysterie ontstaat, want wie kan je in tijden van oorlog en revolutie nog vertrouwen?

Het verhaal van Jodi Daynard is een historische roman. Thema’s in het verhaal zijn oorlog, vriendschap, rouw, de zoektocht naar onafhankelijkheid en vaderlandsliefde. Toch neigt het ook naar mysterie, vanwege de moord op twee patriotten in het dorp. Lizzie, een simpele vrouw, wordt door haar groeiende reputatie als vroedvrouw gezien als iemand met verstand van geneeskunde. Zij komt er dan ook achter dat de twee patriotten vergiftigd zijn en het politieke spel begint. Het personage van Lizzie is, geheel verzonnen, een krachtig personage. We volgen haar rouwproces, haar christelijke overtuigingen en haar zoektocht naar geluk na een periode van verlies en verdriet. Ze is heel puur en doordat haar gedachten en gevoelens zo sterk beschreven worden, leeft de lezer met haar mee. Lizzie is ervan overtuigd dat zij niets te verliezen heeft en stort zich daarom als simpele vrouw als spionne in een wereld waar mannen de baas spelen. Dit boek heeft daardoor zeker een touch van feminisme. Daar tegenover staat de wereld waarin zij hard moet werken op het land om te kunnen overleven in tijden van strenge winters en droogte.

Het verhaal telt meer dan 400 pagina’s en is daarmee vrij uitgebreid. Toch gaat het verhaal nergens vervelen. Dit komt met name door de mooie opbouw die Jodi Daynard brengt in De vroedvrouw van Braintree. Het verhaal speelt zich af in de verleden tijd, waar Lizzie terugblikt op haar leven. Bijzonder aan het verhaal is dat hoofdpersoon Lizzie zich soms direct richt aan de lezer. Een voorbeeld hiervan is: “Elke lezer zal begrijpen dat de brief die mij vrede bracht, voor Eliza niet anders dan verdriet betekende, maar ze pakte zwijgend haar spullen in en ging met me mee.” Interessant is dat het hierdoor lijkt of De vroedvrouw van Braintree een soort memoire is van Elizabeth Boylston zelf. Toch is de hoofdpersoon volledig verzonnen.

Naast Lizzie speelt Abigail Adams een grote rol in het verhaal, als beste vriendin van de hoofdpersoon. Zij is deels gebaseerd op waarheid, deels op fictie. Duidelijk is dat de auteur zich volop heeft verdiept in de historische feiten van de familie Adams en dat zij een realistisch beeld schetst van hoe het leven van Abigail als toekomstige presidentvrouw eruit gezien zou moeten hebben. Al met al is dit hoe een historische roman zou moeten zijn, een perfecte balans tussen waargebeurd en fictie. Ook heeft het personage van Abigail Adams grote invloed op de dynamiek in het verhaal. Er wordt continu geschakeld tussen het simpele boerenleven van Lizzie zelf naar de wereld van revolutie, patriotten en intrige. Doordat Abigail en haar familie in gevaar zijn komt de oorlog ineens in de achtertuin van een doodgewone vroedvrouw in een boerendorp.

Het enige minpunt van het verhaal is de grote complexiteit ervan. Enerzijds maakt dit het verhaal intrigerend en blijkt dat het zeer sterk geschreven is. Anderzijds zijn er ontzettend veel personages in het boek en is het soms zoeken om ze uit elkaar te houden. Toch is dit ook nodig om het plot sterk te houden. Doordat je veel personages ontmoet en je allemaal een klein beetje leert kennen, blijf je je telkens afvragen wie de waarheid spreekt en wie niet? Wie is zichzelf en wie speelt er een rol? Om een goed mysterie neer te zetten, heb je immers voldoende verdachten nodig. Een mooie toevoeging aan dit mysterie is dat Lizzie zich langzaamaan steeds meer open gaat stellen voor nieuwe liefde en er komen verschillende aantrekkelijke mannen op haar pad. Maar op wie wordt ze nu eigenlijk verliefd, een vriend of een vijand?

De vroedvrouw van Braintree is een prachtige historische roman, wat mij heeft laten zien dat ook deze tijdsperiodes interessant zijn om over te lezen. Er wordt gehint dat dit mogelijk het eerste deel is van een serie van Jodi Daynard, maar heel duidelijk is het nog niet of er een vervolg komt. Hoe dan ook, is dit boek zeker een aanrader.

De vroedvrouw van Braintree

1  2  3  4  5

Op een donkere nacht in 1775 wordt Lizzie Boylston gewekt door het geluid van kanonnenvuur. Vanaf een heuvel ten zuiden van Boston ziet ze hoe Charlestown in vlammen opgaat gedurende een slag waarbij haar man zal omkomen.
    Als nieuweling in een vreemde dorpsgemeenschap rouwt Lizzie in stilte, maar al snel vindt ze troost in de onverwachte vriendschap met Abigail Adams, de vrouw van John Adams, die later de tweede president van Amerika zal worden. Lizzie bouwt een uitstekende reputatie op als vroedvrouw en geniet van het zorgen voor de mensen die haar nodig hebben. Als twee langsreizende patriotten vergiftigd worden, wordt haar hervonden geluk ruw verstoord. Ze vermoedt een politiek complot met als doel het elimineren van Abigail en haar familie. Vastberaden om de waarheid boven tafel te halen, raakt Lizzie verwikkeld in een samenzwering die niet alleen haar eigen leven kan verwoesten, maar zelfs het nieuwe Amerika.